Hej, För att bakgrundsbilden har längst till vänster en liten ikon, t ex en Save-bild. Då vill jag ju att texten "Save" skall börja någon pixel efter den ikonen. Det verkar vara så att desto längre text på knappen, desto större marginaler blir det. Hej,Buttons, blir för breda..
Jag har stylat till mina asp-buttons på lite olika sätt.
Problemet är att HÖGER marginalen blir väldigt stor, alltså mycket luft till höger. Det blir helt olika på olika knappar.
Jag kan bara inte förstår varför...
Så här ser koden för två knappar ut, som blir olika breda(högermarginalen alltså).
I Visual Studio:
<DIV style="Z-INDEX: 123; LEFT: 616px; WIDTH: 296px; POSITION: absolute; TOP: 152px; HEIGHT: 32px" ms_positioning="FlowLayout">
<asp:button id="btnSearch" runat="server" CssClass="buttonsSearch" Text="Search"></asp:button>
<asp:button id="btnQuickDeviationSearch" runat="server" CssClass="buttonsDeviation" Text="Deviations"></asp:button>
</DIV>
Mina stylesheet-klasser för dessa ser ut så här:
.buttonsSearch
{
background: url(../images/Purchase/buttonSearch.gif);
background-repeat: no-repeat;
text-align: left;
border: 1px solid #A1A2AC;
padding-left:25px;
padding-right:2px;
padding-top:2px;
padding-bottom:1px;
font-style:normal;
font-family: Verdana;
font-size: 8pt;
color: #000000;
}
.buttonsDeviation
{
background: url(../images/Purchase/buttonDeviation.gif);
background-repeat: no-repeat;
text-align: left;
border: 1px solid #A1A2AC;
padding-left:25px;
padding-right:2px;
padding-top:2px;
padding-bottom:1px;
font-style:normal;
font-family: Verdana;
font-size: 8pt;
color: #000000;
}
Det enda som skiljer är alltså bakgrundsbilden. Dessa två är exakt likadana(långa, breda....) förutom att det ligger en liten ikon längst till vänster.
padding-LEFT fungerar utmärkt, men padding-RIGHT fungerar alltså inte.
Använder IE6 förresten.
Kan någon förstå vad det är som händer...?
/Jocke
Sv:Buttons, blir för breda..
Är du med?
Jag har även provat utan, men det blir samma otroligt irriterande högermarginal...
/JockeSv: Buttons, blir för breda..
Det verkar vara standard beteende på knappar, eller? Att det blir till höger i mitt fall är väl för att jag har text-align: left.
Kan man inte ändra detta??
/JockeSv:Buttons, blir för breda..
Nix, det hjälper inte. Jag har redan provat det.
Antar att jag får sätta Width på knapparna ändå.
Helst vill inte det eftersom applikationen är "multi-languaged", så texterna hämtas dynamiskt från en textfil. Jag vet ju egentligen inte säkert hur breda knappen behöver vara.
/Jocke