Ok, jag vet inte den tekniska termen när det kommer till asp.net för det jag vill göra, men... Du måste i så fall bygga en Windows service som ligger och körs helatiden och kollar av klockan och sköter mail ut sicket. Fullösning: Jag antar att en sevice måste installeras på webbhotellet och kan inte bara läggas i min katalog där? Det låter intressant. Men tyvärr så har jag inte så många besökare och kommer nog inte ha det på ett tag dock kanske det blir ändring på det. Fast det vet jag inte nu. Jo servicen måste installeras på serven men du kan ju alltid göra eller ladda ner ett mail program som du kan koppla till din databas och sicka på de visset manuelt varje gång du ska sicka ett nyhetsbrev. Japp, fast jag tänkt mig var att om man gör ett mailutskick så ska det automatiskt gå ut en påminnelse till dem som inte gått in och registrerat sig x antal dagar/timmar innan anmälan går ut. En enkel lösning är att du skapar en aspx sida som gör utsicket om den anropas med vissa parametrar Du kan alltid skapa en pseudoservice i din .net applikation. Det du gör är att du i application_Start drar igång en timer eller en tråd, lägger den i ett applikationsobjekt och sedan sköter den sig själv, utan påverkan utifrån eller externa windows services. Trigger?
Jag skulle vilja att vid ett speciellt klockslag ska det gå ut ett automatiskt mailutskick till dem som är registrerade på en min sajt.
Går detta att lösa från asp.net koden eller måste det läggas upp något på webbhotellet för att det ska fungera?
Tack på förhand
FredrikSv: Trigger?
Du kan ju också göra ett vanligt Windows appliction som liger och görs men då måste du ha det uppe och köras, en service ligger och körs i bakgrunden och körs.Sv:Trigger?
Kolla i Application_BeginRequest om tiden har överskridits isåfall skicka mailen...
Fördel
+ Du behöver inte en tjänst som du kanske inte ens får installer på ett webbhotell.
Nackdel
- Finns massor av dem...
- Mailet skickas inte vid tidpunkten utan när första anropet efter tipunkten sker. har du dåligt med besökare så kan det dröja...
- En fruktansvärt ful lösning, men ibland är det bara sådana som fungerarSv:Trigger?
Sv: Trigger?
Hmm, det här är ju en tjänst som typ Aftonbladet eller någon annan likanande site där det är folk hela tiden skulle kunna erbjuda.
Finns det ingen annan lösning?Sv:Trigger?
Sv: Trigger?
Sv:Trigger?
t.ex. mail.aspx?skickamail=ja
Sen har du ett vbscript på din dator som anropar sidan.
Du kan starta scriptet manuellt eller schemalägga det.
(Tillbehör - Systemverktyg)
Säkerheten är väl inte så värst hög men sannolikheten att någon hacker listar ut detta, och missbrukar din sida är ytterst liten. Sv: Trigger?
Jag la upp ett exempel på det där för ngt år sedan här:
Programarkivet:Använda timers i en asp.net applikation