Kikade på att uppgradera till VS Pro 2005 För ASP.NET utvecklare är det väl synnerligen intressant att uppgradera, t.ex. pga: Ang priset kanske du ska titta på de billigare versionerna och även gratisversionen, kanske kan det täcka dina krav. Hej, Avvakta ett tag med att uppgradera. Kommer säkert specialerbjudanden. Kommer ihåg när 2003:an kom, efter någon månad kunde jag uppgradera 2001:an till 2003:an för 300:-. De argumenten jag läst här verkar bara vara justeringar men vad är stor grejen? "Ang priset kanske du ska titta på de billigare versionerna och även gratisversionen, kanske kan det täcka dina krav." Den första anledningen att uppgradera är att då använder du .Net 2.0 istället för .Net 1.x, med klart bättre stöd för ASP.Net programmering men även Win Forms och Smart Client utveckling tar stora kliv framåt. Sedan har du generics, partial classes etc. Det finns mycket smått och gott i bara .Net fwk 2.0 som sagt. Bra kommentarer Johan men jag förstår inte att man så snart genomför ett nytt steg som man tar hutlöst mycket för Vad menar du med "ett nytt steg"? Är det de stora skillnaderna mellan .Net 1.x och .Net 2.0 eller skillnaden mellan VS 2005 och VS 2005 Team System?Värt priset?
Kostar 5596 + MOMS för en uppgradering från min nuvarande VS Pro 2003
Kan någon ge motiv till att uppgradera ?
Är den nya versionen verkligen värd att lägga ut pengarna för ?
Vad är det som blir så mycket bättre?
Har varit inne och själv försökt bilda mig en uppfattning men det mesta verkar som man har gjort det enklare att ta fram vissa funktioner vilket oftast bara ställer till problem när de inte är tillräckligt flexibla utan att man då antingen får göra en fixlösning eller skriva helt egna moduler ändå.
Eller är alllt bara att fixa det som var ufullständigt i version 1.x ???
(Skriver asp.net med vb syntax)
mvh RolandSv: Värt priset?
- Väsentligt förbättrad HTML/XHTML-editor som ej sabbar din kod.
- Bättre stöd för standarder inom HTML & CSS (dvs det du gör bör för det mesta fungera i både IE och FireFox (hoppas jag))
- Master Pages och många nya ASP.NET Server controls.
- Många förbättringar i edtiorn, t ex Edit and continue (redigera kod i debug-läge)
- Bättre prestanda i .NET 2, ex UTF8-encoding sägs vara 2.5 ggr snabbare.
- Många fler saker inom t.ex. Webservices som jag ej hunnit titta närmare på änSv:Värt priset?
Sv: Värt priset?
Du skall kunna uppgradera din vs.net pro version för ~4 000:- + moms, ~5000:- + moms känns väldigt dyrt.
Jag funderar på att uppgradera, alternativt att köpa Standard Edition för ~2 - 3 000:-
/mSv: Värt priset?
Sv:Värt priset?
Vad är det man har nytta av och blir mer produktiv med?
mvh RolandSv: Värt priset?
Jag kör idag VS 2003 Professional och nedgraderar mycket ogärna eftersom man snabbbt kommer på problem vilka tidigare har funnits i de lägre versionerna. Där plockar man oftast bort någon bit som man behöver. Däremot finns massa som man aldrig kommer använda men ändå få betala för t.ex. J#
Om 2005 till största delarna är rättningar av buggar t.ex. att editorn inte grisar ned HTML-koden mm är det höga priset för uppgraderingar inte kul men inget vi utvecklare ska bry oss om. Det ska kosta.
mvh Roland Sv:Värt priset?
Med de billigare versionerna antar jag att man menar de delar av VS 2005 som är gratis, inte tidigare versioner.
Sedan måste man givetvis undersöka till mot vad man utvecklare, vilka är användarna och vilka miljöer kommer systemen att köra på, Microsoft vill givetvis att ALLA går över till .Net 2.0 så fort som möjligt.
Är man ett företag med en organisation för systemutveckling med utvecklare, testare och projektledare etc, då skulle jag absolut sikta mot VS 2005 Team System, då jag anser att där har vi de mest häftiga nyheterna i verktygsväg, unit testing, web testing, ny source control, reports, work item tracking etc, men då börjar man titta på life-cyckle verktyg och skall då även vara öppna för att det finns andra leverantörer på marknaden med.
Jag tror att den största anledningen till att MS satsar på att stötta systemutveckling - under hela livs-cykeln för ALLA roller - istället för bara vara ett verktyg för utvecklare är att de verkliga vinsterna för en utvecklingsorganisation är att stötta hur man jobbar, hur man kommunicerar och säkerställa att berörda personer har tillgång till rätt information vid rätt tillfälle.
Kanske gled ifrån fråga lite, men menSv: Värt priset?
Du skrev
"Jag tror att den största anledningen till att MS satsar på att stötta systemutveckling - under hela livs-cykeln"
och här ser jag problem med de som nu har system att förvalta med personal som ska klara flera olika versioner som är skillda åt.
Skillnaden blir i servrar, kompetens att gå in och göra förändringar samtidigt som man ska vara expert på nyutveckling.
asp (gamla)
asp.net V1.x
asp.net V2.x
Se exemplet med Pellesoft som tidigare var skrivet i gamla typen av asp och som Pelle portade till asp.net. Ska man i de falllen porta det till asp V2.0 ?
Här anser jag att MS inte bryr sig så mycket åt stöd för system under dess hela livscykel.
mvh RolandSv:Värt priset?
- Från en privatperson eller en mindre firmas perspektiv kan saker och ting absolut vara hutlöst, men man måste sätta saker i relation till varandra. Om man inte kan räkna hem vinsten med att använda till exempel Visual Studio Team System, har man troligen redan en så bra mijö för utveckling eller så är man itne tillräckligt stora för att det skall vara lönsamt.
"och här ser jag problem med de som nu har system att förvalta med personal som ska klara flera olika versioner som är skillda åt.
Skillnaden blir i servrar, kompetens att gå in och göra förändringar samtidigt som man ska vara expert på nyutveckling."
- Ur ett runtime perspektiv så är iaf budskapet att du skall kunna köra olika versioner parallelt, och jag har inte sett något som motbevisar detta. Detta hjälper dock inte den stackars utvecklaren som måste ha flera versinoer och kanske även flera olika språk i huvudet - Så jag håller absolut med om problemet.
- Det går att ha tre olika versioner av visual studio för att stötta asp, .net 1.x och .net2.0 och jag håller med om att det inte är optimalt, det vore bättre med en verions VS 2005 som kunde hantera gamla versioner, och affärsbeslut styrde val av version istället för när verktygen släpps.
- Troligtvis kommer det iaf add-ins för VS2003 och VB/ASP till Team System, vilket gör att det går att gå mot samma källkods system, issue tracking etc.
- Jag tycker att man skall vara öppen och medveten kring de krav man ställer på sina verktyg, för att sedan göra sina val efter behov, och inte helt blint gå i leverantörernas releaseplaner. Det finns alternativa lösningar till Microsoft.