jag har en databasklass som egentligen inte gör ngt annat än sköter kopplingen mot min databas. De flesta av mina metoder här returnerar ett dataset. Mitt problem är när jag vill göra ändringar i ett dataset eftersom det inte finns ngn koppling till en dataadapter längre. Hur får jag datasetet att kommunicera med databasen igen? När du har gjort dina ändringar i datasetet kan du köra update(DataSet ds) metoden på DataAdaptern. jag inser att min förklaring är dålig... Jag har löst det genom att "spara" dataadaptern i instansen av mitt databasklass objekt.problem med uppdatering av dataset
mvh
michaelSv: problem med uppdatering av dataset
Sv:problem med uppdatering av dataset
Så här der det ut:
Jag har en sida (produkter.cs) där jag anropar en metod i en annan klass (database.cs) som returnerar ett dataset. När datasetet har returnerats finns det ju inte längre ngn koppling till den adapter jag använde för att hämta datasetet. Detta gjordes ju i database.cs... Hur gör jag för att från produkter.cs kunna uppatera datakällan med mitt dataset? Kan man komma åt adaptern på ngt sätt eller kan man skapa en ny adapter? Allt fungerar utmärkt om jag gör det från en och samma sida kan jag tillägga, då använder jag, som du säger, updatemetoden i adaptern.Sv: problem med uppdatering av dataset
/Johan