Jag ska om någon månad börja i ett asp.net-projekt som är lite större än vad jag gjort i .net tidigare. Vi ska bygga om och bygga vidare på en traditionell asp-lösning i .net. Hej, Tack! med flera utveckare ska ni <b>absolut</b> använda nån form av versionskontroll. därmed inte sagt att sourcesafe skulle vara bäst, t.ex. är subversion (http://subversion.tigris.org rätt populärt nu för tiden. Sourcesafe har ju den fördelen att integrationen med visual studio funkar "out of the box", men liknande integration finns även för andra versionskontrollsystem. Subversion med AnkhSVN (i VS) och TortoiseSVN (i explorer) är kalas... Jag rekommenderar att ni tar hjälp av designmönster t ex detta kan vara en bra början:Hjälp att komma igång med större projekt
Vi kommer att vara tre utvecklare där vi inte sitter i samma LAN utan vi kommer att utvecka delar av sajten var för sig.
Jag skulle behöva lite tips och råd hur vi ska komma igång och hur vi ska lägga upp projektet, som någon har lust att hjälpa mig i rätt riktning.
Kan man bygga delar av sajten var för sig och sedan lägga alla delarna i samma applikation. Frågan är egentligen: Kan man göra ändringar i en del och kompilera just den delen utan att behöva kompilera om hela huvudprojektet?
Är man tvingad att använda SourceSafe eller liknande när man är flera i ett projekt? Jag har ingen erfarenhet av det och skulle gärna göra allt så enkelt som möjligt. Skulle det ex funka att checka in och ut filer med ex DreamWeaver?
Finns det någon bra bok att läsa?
Tacksam för alla råd.
Johan AlmbladSv: Hjälp att komma igång med större projekt
Oj det var inga små frågor precis. Låter nästan som ni skulle be någon komma till er och göra ett kort föredag istället innan ni börjar. Sourcesafe är givetvis bra. Dreamweaver bör användas till html, inte till kodandet av .net projekt - använda Visual Studio .Net istället.
Det går att bygga olika webbprojekt, likaså class-libraries som levererar separata dll:er. Man kan också koda så JIT-kompilern kompilerar sidan varenda gång och på så sätt ha koden liggande på webben, lite likt gamla asp.
Som sagt, finns massa saker runt detta område som man kan diskutera och rekommendera.Sv:Hjälp att komma igång med större projekt
Tanken med Dream var inte att använda det för att koda utan bara för att checka in och ut filer.
Jag har labbat lite med att skapa ett class-projekt som innehåller allmäna funktioner, klasser för inloggade användare, samt datalager. Sedan har jag skapat underprojekt där alla underprojekt har referens till den gemensamma class-dllen.
När jag testat verkar det som om att man är kvar i samma session oavsett om man surfat vidare till en undermapp (där ett underprojekt ligger) och det är ju bra.
Jag lägger en web.config-fil i roten på sajten. Ska varje underprojekt ha egen global.asax eller är det endast en per sajt?
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?Sv: Hjälp att komma igång med större projekt
Personligen använder jag versionskontroll även för mina egna hobbyprojekt..Sv:Hjälp att komma igång med större projekt
http://en.wikipedia.org/wiki/Subversion_%28software%29
Se även till att ha en klar analys och design (mer än 50% av tiden bör läggas på detta) samt ordentliga specar på hur nu skall skiva själva koden (variabelnamn, indentering etc.). Se till att ha regelbundna möten och bestäm vem som är projektledare/vem som bestämmer. Sv: Hjälp att komma igång med större projekt
The Enterprise Library Application Blocks
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnpag2/html/entlib.asp
För bl.a. Data-access. felhantering, loggning..
Sen kommer ni överrens i ert team hur ni ska bygga applikationen, gör en prototyp av en klass gärna som en basklass eller interface som beskriver hur olika klasser skall vara uppbyggda. Sen gör ni allt på samma sätt. Träffas och diskutera olika alternativ. Lägg många timmar på det. Diskutera för och nackdelar avseende prestanda, kodkvalitet/design, utv. tid.
Två viktiga kärnkompetenser som minst en av er bör vara duktig på:
Relationsdatabasdesign/datamodellering samt Obj orienterad analys o deisgn/OOP.