Jag undrar lite hur man gör i asp.net(vb) om man har en klassfil och i klassfilen vill ha variabelvärdet för en variabel som ligger på en annan sida. Ifall det inte är sidan default.aspx som körs, så existerar ju inte objektet för sidan, så då existerar inte heller variabeln. Variabeln existerar. sidan ärver från klassen. Det som är problemet är att jag i klassen har en en select case sats där sql-strängens innehåll ska tillbaka till sidan.aspx.vb. I vissa sql-strängar ligger det hänvisning till variabler som finns på sidan.aspx.vb. Det jag vill slippa här är att göra en funktion för var och en SQL-sats utan ha alla i samma funktion.variabel i klassfil
Tex;
default.aspx.vb
<code>Dim strA = txtA.text</code
Sedan i tex klass.vb så vill jag hämta värdet som finns i strA.
Jag har provat lite varianter men inte funnit något som fungerar.Sv: variabel i klassfil
Annars får du skicka med värdet ifrån sidan till metoden du kör i klassen.
Ifall du skulle läsa värdet ifrån variabeln i sidan så skulle du behöva skicka med en referens till objektet för sidan, så det är ju lika bra att skicka med värdet istället.Sv:variabel i klassfil
Ex:
<code>
Public Function sqlStrang(byVal Idnummer)
Select Case Idnummer
Case Is = 1
strSQL = "SELECT * FROM tabell"
Case Is = 2
strSQL = "SELECT * FROM tabell"
Case Is = 3
strSQL = "SELECT * FROM tabell WHERE id = 3"
Return strSQL
End Select
End Function
</code>
I VB6 var det inga problem men i .net verkar det fungera på ett annat sätt och jag kan inte få fram vilket.