jag är nybörjare och skulle göra en webbmail, men har inte fått det funka under lång tild,webbmail
info:
windows xp pro,
iis 5.1
anti virus NAV,
den inbyggda brandväggen.
under default smtp virtuallserver ->properties -> delivery ->advanced ->smarthost har jag skrivit smptservern, smtp.bredband.net
jag vet att de (bredbandsbolaget)spärrar port 25 men när jag använder deras server så spelar det inte nån roll, eller hur? är det så?
bredbandsbolagets support säger att om du har din egen mail server så måste du gå igenom den här: relay.bredband.com i stället.
min webMail.aspx fil:
[LOG]
<%@ Page Language="C#" %>
<%@ import Namespace="System.Web.Mail" %>
<script runat="server">
public void Page_Load(Object sender, EventArgs e)
{
}
public void send_mail(Object sender, EventArgs e)
{
try
{
MailMessage Message = new MailMessage();
Message.To = "mottagare@hotmail.com";
Message.From = ".NET";
Message.Subject = ".NET mail";
Message.Body = "hur är läget?";
SmtpMail.SmtpServer = "smtp.bredband.net";
SmtpMail.Send(Message);
ok.Visible = true;
}
catch{}
}
</script>
<html>
<head>
</head>
<body>
<form id="message" runat="server">
Till
<p><asp:TextBox id="to" runat="server"></asp:TextBox></p>
<p>Ämne </p>
<p><asp:TextBox id="subject" runat="server"></asp:TextBox></p>
<p>Meddelande </p>
<p><asp:TextBox id="body" runat="server" Rows="20" TextMode="MultiLine"></asp:TextBox></p>
<p><asp:Button id="send" onclick="send_mail" runat="server" Text="Skicka meddelande"></asp:Button></p>
<p><asp:Label id="ok" runat="server" visible="False">Meddelandet skickades</asp:Label></p>
</form>
</body>
</html>
[/LOG]
jag har en annan fil, .aspl. och smtp.bredband.net på smarthost(ovan), när jag kör den får jag en liten ikon (NAV) som visar scanning mail 0 % och sen 100% jag får ingen mail. Men om jag anväder relay.bredband.com så får jag ingen ikon, inget händer.