Jag behöver hjälp med att fixa in en variabel som kommer från denna länk test.aspx?punkt=25 till select-satsen här… Är "VARIABLE" en tabell eller vill du ha in en variabel i select frågan? Jo, det är varibeln som ska in i select satsen och jag har provat med ditt förslag men det vill bara inte funka. När jag skriver in tabellnamnet direkt så funkar allt utan problem. Var kommer variabeln ifrån? Är det från frågesträngen test.aspx?punkt=25 eller är det en public variabel. Om det är från frågesträngen fångar du upp den via: Request.Querystring("dinKey") = dittValue. Ja den kommer från frågesträngen, det jag vill fånga upp i detta fall är ”25” som är en tabell i db:n. Så här ska det varai så fall:Problem med SELECT-sats
Sub Page_Load(sender As Object, e As EventArgs)
Dim cn as new OleDbConnection("PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" & server.mappath("db.mdb"))
Dim Cmd as New OleDbCommand("select * from “VARIABEL” ORDER BY id",cn)
Dim dr as OledbDataReader
cn.Open()
dr=Cmd.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)
id.DataSource=dr
id.DataBind()
Har försökt med en massa olika varianter men får oftast detta som svar:
Syntaxfel i fråga. Frågeinstruktionerna är inte kompletta.
Rad 13: dr=Cmd.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)
Tacksam för svar
Sv: Problem med SELECT-sats
Om kolumn skriv:
Dim Cmd as New OleDbCommand("select * from VARIABEL ORDER BY id",cn)
Om variabel skriv:
Dim Cmd as New OleDbCommand("select * from " & VARIABEL & " ORDER BY id",cn)Sv:Problem med SELECT-sats
Några andra förslag?Sv: Problem med SELECT-sats
Sv:Problem med SELECT-sats
Jag har självklart testat ditt förslag men hur jag än vrider å vänder på det så vill det inte funka.
Jag blir galen!!!Sv: Problem med SELECT-sats
Dim Cmd as New OleDbCommand("select * from " & Request.Querystring("VARIABEL") & " ORDER BY id",cn)