Går det spärra Visual Studio från att "förstöra" HTML koden om man tar upp den med designverktyget? Jag använder aldrig designern. För att få den att generera kod för codebehind gör jag följande (eller vill minnas att jag gjorde): Att designern skall låta bli htmlkoden har nog varit no 1 customer request sen första versionen av visual interdev. Ett stort argument för VS 2005. Det hjälper väl föga att säga det men jag har inte haft några problem med de siter jag byggt under åren. Det är inte så att du spränger in kod i html-läget då och på så sätt inte har alla taggar presenterade från början? Det är knappast så att i ett större system så är html-formatteringens vara eller inte vara en springande punkt för om projektet kommer lyckas / misslyckas. Tacka för tippsen. Lyckades Pelle få upp den här sidan med den tekniken så blir det till att lära sig göra samma. Sedan blir det till att kliva över till VS2005 för stora delar av VS2003 är mycket bra och ger bättre system än de som gick i gamla ASP. Off topic: "Svenska Akademiens ordlista har två varianter av s-stavningen: schyst och sjyst. Snälla Thomas och André hjälp gärna också till och lösa mitt problem med VS designer. Jag har använt designern mycket och tycker den är bra. Har alltid haft samma problem som du beskriver, alla jag pratat med också är grymt irriterade på det.Spärra VS designer
Om man går in och ändrar i HTML koden och sedan kikar på designen så förstörs koden.
Eller hur brukar ni andra göra för att bygg asp.net system?
Tyckte i början att Visual Studio var smidig och att det gick att bygga webb lösningar nästan lika enkelt som man bygger i VB6 men efter lite pulande så blir man trött på att designen blir hopplös.
Byggt en del i gamla asp förut och asp.net var ett stort steg frammåt i början men nu är man tillbaka at få gå in och hacka HTML igen.
Kodskrivande och debugg samt snabb kod vid körning är kanon med asp.net.
Gör jag fel eller vad har ni för erfarenheter?
mvh RolandSv: Spärra VS designer
1) Spara html
2) Växla till designern
3) Växla tillbaka till html
4) Ångra så att html återställs
5) Spara htmlSv: Spärra VS designer
Det tog närmare 10 år, men i 2005 versionerna av utvecklingsverktyget så låter designern bli din html, om du inte excplicit ber den att formattera dokumentet. Sv:Spärra VS designer
Blir galen på nuvarande
Men hur 17 kan man trumma ut .net för webb som man gjorde när den kom och sedan lösa problemet
med en helt ny VS2005. (borde varit en uppdatering)
Hittade på nätet
Tools > Options > Text Editor > HTML/XML > Format
Uncheck both "Apply Automatic Formatting" options.
men hjälper inte riktigt ändå.
Hur kan man göra professionella system med de brister VS2003 har?
Hur gör ni andra?
Har själv hittills bara gjort några mindre enkla system men börjat på lite större nu och då blir det pankaka.
Gör en helt vanlig html-design och spara på server, validera den sen mot www.w3c.org och se även till att det står en schyst (stavas faktiskt bara med 1 s) doctype - typ
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/tr/html4/strict.dtd">
och sen när allt är validerat, klistra tillbaks till visual studio.net. Har du gjort ett bra arbete där, så kommer det inte vara några problem senare (som jag upplevt i alla fall). Sv:Spärra VS designer
Det är ett enorm irritationsmoment, ja, men knappast lassvältare. Visual Studio 2003 som helhet är en bra vidareutveckling från visual studio/interdev 6 och visual studio 2005 är nästa steg i evolutionen.
Sen att det saknas funktionalitet, det är ytterligare en sak och jag har länge bla använt resharper från jetbrains (http://www.jetbrains.com) för att komplettera utvecklingsmiljön. Sv: Spärra VS designer
mvh RolandSv:Spärra VS designer
<b>...schyst (stavas faktiskt bara med 1 s)</b>
schyst:
Det finns inga uppslagsord som börjar på "schyst".
schysst:
Uppslagsord som börjar på schysst.
Din sökning i NE gav 1 träff.
1. schysst
schysst adj., neutr. ~ Läs mer...
Källa: Nationalencyklopedins ordbok.
Fast nu vet jag inte om Nationalencyklopedin är den rätta källan. SAOL är kanske mer passande för ändamålet. =)
ThomasSv: Spärra VS designer
Av dem är schyst den man oftast möter.
Däremot har ordlistan inte med schysst, och det på goda grunder. Vi har inte dubbelskrivning av s före t annat än när t läggs till grundformen, som i viss _ visst, kyssa _ kysst."
Läs mer här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=271724&viewAll=true
/andrecSv:Spärra VS designer
Jag har FlowLayout och skriver den mesta koden själv.
/andrecSv:Spärra VS designer
Har man inte stött på problemet har man inte kådat tillräckligt mycket webapps, eller så är man utav drag&drop generationen.
De kryssrutor som du beskriver, gör absolut ingenting. (Kvarlämnat to-do på visualstudioutvecklarnas team)
Små tips för att undvika irritationsmomentet är:
1: Använd flowlayout.
2: Undvik att växla övht. Förhandsgranska direkt i webläsaren istället. Skriv all kod manuellt i html,
och i codebehind för nya kontroller du lägger till.
3: Använd undoknappen flitigt.
4: Slit av dig håret, drick kaffe, ta en snus, säg upp dig och klaga på Microsoft =)
"Sjysst" heter det, inte Schyst, eller Schysst. :)