hej! Om du gör det i Windows Mobile 2003 eller 2005 spelar ingen större roll. Båda klarar av det utmärkt. Men det som finns i sdk:n finns alltså även i VS 2005? Tänker köpa VS 2005 snart och då är det onödigt att tanka ner sdk:n? VS 2005 krävs för utveckling till WM2005 (det räcker inte med sdk:n). Det går även utveckla till WM 2003. Ja, sdk:n brukar följa med.Utvecklingsverktyg
Jag är intresserad av att bygga en mobil tillämpning mot en befintlig SQL Server som idag används av en asp.net-site. Siten är en kunddatabas med rätt många funktioner, och det är kanske några få av dem man kan tänka sig att göra tillgängliga via mobiltelefon/handdator.
Vad skulle ni rekommendera? Nu har ju Windows Mobile 5.0 kommit, och det börjar komma en del mobiler/handdatorer som kör detta operativ. Är det ett bra alternativ om man vill bygga t ex möjligheter att läsa/skriva in kontakthistorik, kanske göra några enklare sökningar mot SQL Servern och lite andra enklare funktioner som inte kräver några stora användargränssnitt?
Kan man i så fall använda Visual Studio 2003 för att bygga en sådan tillämpning, eller behövs version 2005 eller något SDK från Microsoft? Bygger man tillämpningen i form av en website i miniformat eller bygger man ett progarm som installeras på mobilen/handdatorn?
Jag är har inga kunskaper om mobila tillämpningar så alla tips tas emot med stor tacksamhet!
mvh
henrikSv: Utvecklingsverktyg
Visual Studio 2005 behövs för Windows Mobile 2005.
Det finns SDK (se msdn).
Website är ju enklare, men en applikation kraftfullare. Du kan köra Web Services och komma åt funktioner från servern precis som en webbsida gör. Då behöver du inte ha sql-delen i applikationen.
Kolla:
msdn.com
där finns all info
/andrecSv:Utvecklingsverktyg
Och när det gäller säkerhet, finns möjlighet att använda ssl i exempelvis en Qtec-mbil/handdator med Windows Mobile 5? Sv: Utvecklingsverktyg
Jag programmerar just nu en applikation med krav på väldigt hög säkerhet till en Qtek handdator. Web Services i Compact Framework stödjer SSL. Jag använder även extra kryptering och på det området är inte Compact Framework (.NET mobile) lika långt kommet som vanliga Net Framework, så där får jag använda OpenNETCF:s tillägg.
(OpenNETCF är ett open source-projekt som innehåller nästan allt du saknar i CF.)
/andrec