Hej! Har läst om flera här som har haft samma problem, stänger man inte ordentligt syns förändringarna inte alltid med en gång. det är inte bara prestanda slarv, du kan stänga en hel applikation genom att göra så. Har du mycket tryck och skapar connections på löpande band utan att stänga ner dem så har du skapat en minnesläcka.Update problem på ASP.net sidor
Jag har nyligen gjort en upptäckt som förvånade mig lite. För er proffs så kanske det är självklart men jag tänkte ändå dela med mig detta till andra.
Jag har en webbapplikation som jobbar mot en access databas. Jag använder då OLEDB som koppling.
Jag hade ett kundformulär där man matade in uppgifter på kunden och sparade. När jag sedan skulle gå in på en kund och uppdaterade information så när jag klickade på uppdatera kördess en autopostback på sidan, En rutin gick ner i databasen och hämtade upp de nya sparade värderna för att visade detta i textboxarna enl standard. Problemet var att de nya värderna inte visades i textboxarna. När sidan hade gjort sin postback så återställdes de gamla värderna.
I databasen hade rätt värden sparas. När jag debuggade så hämtades de nya värden och textboxarna uppdaterades.
Nu till det knepiga. Om jag gjorde en uppdatering utan att debugga så kom de gamla värderna tillbaka in i textboxarna. Men om jag satte en breakepoint vid rutinen som läser in de nya värderna så visades uppdateringen. Jag testade detta 20 ggr och det var tveklöst. det var så. Alltså utan breakpoint så visades inga uppdetringar och med så visades rätt värden.
Detta har visat sig stämma på alla mina webapp som jag arbetar mot en access db. Jag har haft detta problem ett tag.
Efter att ha bollat problemet med en kompis på WMdata så började vi fundera om Access databasen var boven. Vi granskade koden och av en slump såg vi att jag inte hade stängt databas kopplingen via en con.Close()
( jag använder OleDbConnection con = new OleDbConnection(ConnectionString); vid mina kopplingar)
Så när jag hade gjort en con.Close() på mina databasanrop på sidan så fungerade det, så vid en update så visade sig de nya värderna utan breakpoint. Han på wmData hade aldrig varit med om något liknaden, men han kör som standard mot SQL Server och har ofta slarvat med detta och aldrig haft detta problemet.
Så summan av historien. Se till att stänga kopplingarna till databasen när ni kör mot access annars får ni problem med hanteringen av informationen på sidorna
/Tyronne Sv: Update problem på ASP.net sidor
/JohanSv:Update problem på ASP.net sidor