Hej, Tror du ska kunna hitta två möjliga lösningar i den här tråden... Hej o tack! Hej Jocke... nej så vill du inte göra. med redundant data så menar jag att för varje rad så har du stad data också, trots att den bara behövs en gång. Hej.Repeater problem
Jag skall lista återförsäljare per stad i landet.
Jag vill att det skall se ut ungefär så här:
<b>Stockholm</b>
Coop
Ica
<b>Göteborg</b>
K-rauta
Beijer Bygg
....osv
Hur gör man det lämpligast?
Jag antar att man har en repeater för städerna och sen repeater inom varje stad.
Om detta är ett bra sätt, hur får man till det?
Alltså, som det är nu har jag ett typat dataset(med en datatabell) som listar alla återförsäljare(inkl. staden). Vad, och hur, binder jag repeatern inom varje stad till och hur gör man det dynamiskt?
Eller jag kanske är ute o cyklar nu...?
Hoppas någon förstår vad jag är ute efter..
Tackar på förhand!!
/JockeSv: Repeater problem
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=202439&forumid=10&sum=0Sv:Repeater problem
Jag har heller inga problem med sql:en egentligen. Jag tar ut all barn o föräldrar i en sql-sats. Jag använder MS Access by the way...
Så mitt dataset ser ut ungefär:
Ica Jönköping
Coop Göteborg
K-rauta Stockholm
Nisses Göteborg
Kalles Jönköping
Det skall presenteras så här:
<b>Göteborg</b>
Coop
Nisses
<b>Stockholm</b>
K-rauta
<b>Jönköping</b>
Ica
Kalles
Problemet är att jag inte vet hur man gör när man nästlar en datalist/repeater i en annan? Förstår inte riktigt hur och vad jag binder den till? Egentligen förstår jag inte heller hur "huvud-datalisten" skall fungera...den ska väl bara lista mina städer?
Du skrev så här, och det är precis vad jag tänk. Fast vet som sagt inte hur man gör.
<b>Skulle precis svara på det här och ge dig min åsikt men ser att du har löst det precis så som jag skulle ha gjort, med två nästlade datalister... Antar att du då hämtar både "föräldrar" och "barn" i ett anrop (alltså en select-sats för föräldrar och en select-sats för barnen i en stored procedure) till databasen och sen skapar en relation mellan dom två, eller? Så skulle iaf jag ha gjort... </b>
Är du med på vad jag behöver hjälp med?
/JOcke
Sv: Repeater problem
Jo jag är nog med på vad du behöver hjälp med men du får nog bestämma om du verkligen behöver nästlade repeaters i det här fallet... Tror du hellre ska köra på den approach som Ola redogör för i min förra länk...
För om du ska köra på approachen med nästlade repeaters ska du ha två DataTables i ditt DataSet, det ena med städer och det andra med affärer i det här fallet, sen får du skapa en relation mellan dessa DataTables i ditt DataSet innan du kan gå vidare med dina nästlade repeaters...
Om du kör på Olas approach gör du "bara" en "smart" SQL-sats som du sen snurrar igenom... Sv:Repeater problem
På det sättet får du redundant data och kan inte använda de inbyggda funktionerna för hiearkiskt data i ado.net och asp.net
kolla på den här artikeln http://www.cshrp.net/content.aspx?showID=613 för förstå hur du jobbar med data hieararkiskt i ado.net och den här http://www.lowendahl.net/content.aspx?cshrpContent=csa23 för att sen använda dig av det i en repeater.Sv: Repeater problem
Dessutom måste du själv hålla koll på när den byter stad, är beroende på att datatabeln är rätt sorterad osv. Det kanske funkade att göra så i asp (även om det där också var fel, i asp skall man använda ado data shaping istället) men i asp.net är det knappast vare sig det snabbaste eller det enklaste sättet.Sv:Repeater problem
Tack för era svar!
Jag skäms lite, men jag gick faktiskt på det "gamla" sättet....trots att din, Patrik, lösning säkert är bättre.
För mig vars kunskaper är begränsade gick detta fortast. När jag får lite mer tid ska jag läsa och försöka förstå dina artiklar. Jag vill ju samtidigt lära mig!
/Jocke