Jag håller på att skriva ett program i Visual C++ 2005 Express Edition som innehåller Antingen får fönstret öppnas med ShowDialog och sen returnera en ListViewItem eller får du skicka med ListView som en parameter när du skapar eller visar det nya fönstret (dvs i konstruktorn eller i Show, som du då får överlagra) och kan då nå den från den formen. Nu tror jag att jag löst problemet, men nu får jag felmeddelande när programmet kompileras:Problem med ListViewItem
en ListView.
När man klickar på "Skapa kontakt..." i menyn öppnas ett fönster där man
skriver in namn och telefonnummer och e-post.
Sedan klickar man på en knapp och en ListViewItem skapas, men
jag vet inte hur jag lägger till ListViewItem i ListView i huvudfönstret.Sv: Problem med ListViewItem
/andrecSv:Problem med ListViewItem
1>------ Build started: Project: Adressbok, Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>NyKontakt.cpp
1>h:\programmering\visual c++ 2005\adressbok\adressbok\Form1.h(134) : error C2039: 'NyKontakt' : is not a member of 'Adressbok'
1>h:\programmering\visual c++ 2005\adressbok\adressbok\Form1.h(134) : error C2065: 'NyKontakt' : undeclared identifier
1>h:\programmering\visual c++ 2005\adressbok\adressbok\Form1.h(134) : error C2065: 'nyKontakt' : undeclared identifier
1>h:\programmering\visual c++ 2005\adressbok\adressbok\Form1.h(134) : error C2039: 'NyKontakt' : is not a member of 'Adressbok'
1>h:\programmering\visual c++ 2005\adressbok\adressbok\Form1.h(134) : error C2061: syntax error : identifier 'NyKontakt'
1>h:\programmering\visual c++ 2005\adressbok\adressbok\Form1.h(135) : error C2227: left of '->ShowDialog' must point to class/struct/union/generic type
1> type is ''unknown-type''
1>Adressbok.cpp
1>Generating Code...
1>Build log was saved at "file://h:\Programmering\Visual C++ 2005\Adressbok\Adressbok\Debug\BuildLog.htm"
1>Adressbok - 6 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========
Felen uppstår på följande rader:
private: System::Void nyKontaktToolStripMenuItem_Click(System::Object^ sender, System::EventArgs^ e) {
Adressbok::NyKontakt^ nyKontakt = gcnew Adressbok::NyKontakt(Adressbok::Form1::listView1);
nyKontakt->ShowDialog();
}