Har tänkt börja göra webbsidor i ASP.NET men vilket språk ska man välja? Njae VB är fortfarande större än C#, även kommersiellt. Jag har programmerat professionellt i 7-8 år med VB6 och .NET så visst finns det plats för VB fortfarande. Men C# är starkt på väg upp. Det är ingen dum idé alls tycker jag att du satsar på C# om du ska börja med .Net nu. T.ex. i VS2005 verkar det vara lite bättre stöd med t.ex refactoring mm när det gäller C# och det lutar väl åt att MS kommer satsa mest på C# i framtiden. Men VB lär inte försvinna. Det är ett väldigt stort språk som finns i så många professionella system, webbsajter osv. I dag tycker jag man ska välja det man gillar bäst. I denna religösa debatt vill jag säga, om man nu skall börja på nytt varför inte ta det som inte ligger närmast. Vill bara tillägga att det oftast just i jobbsökning inte är hur många språk du kan, utan hur bra du kan dem.Språk?
Har hört att professionella/kommersiella använder sig av c#Sv: Språk?
Sv:Språk?
Själv skrev jag script i VBA när jag bestämde mig för att lära mig ett "riktigt" språk det blev VB vilket i säg var bra då det gick mycket fort att lära sig (same, same but diffrent) önskar idag att jag satsat på C då hade jag kunnat 2 språk... Om man vill jobba med programering är det troligen så att fler språk är bättre?
// WendelSv: Språk?
En anan viktig sak som många också förbiser eller inte tänker på är att det är en sak att kunna ett programeringsspråk och en helt annan sak att kunna programmera. Kan man programera är det inte ett stort kliv att gå från ett språk till ett annat.
Har märkt det själv, före jag började studera satt jag bara hemma och programerade VB, VB.NET, ASP/ASP.NET men i och med studierna lär vi oss språk såsom C, C++, PHP, Perl, Assembler etc, saker som jag ansett vara krångliga och trott vara krångliga. Men eftersom jag redan programmerat så pass mycket innan jag började studera hade jag själva tankesättet ganska klart för mig, alltså hur man ska/kan tänka för att lösa ett problem. Själva syntaxen kunde man jämföra och koppla tillbaka till sådant man redan visste från andra språk (VB.NET m.m) och det var ingen svår och omöjlig uppgift att bli insatt i C och C++.
Så det jag vill säga är helt enkelt att programmering och kunskaper inom programmering kan man dela upp i två delar, en språkdel och en erfarenhetsdel. Företag som söker programmerare vill ha erfarenheten, och kan du inte språket så hemskt bra kan du ganska snabbt lära dig syntaxen eftersom du har erfarenhet av programmering. Kommer du däremot med bra kunskaper inom ett språk men inte har erfarenhet så betyder det att du känner till språket men kan inte använda det för att lösa svårare problem.
Bara mina åsikter efter mina upplevelser. Språken är lättare att lära sig med erfarenhet i bagaget, men erfarenheten får man enbart genom att programmera och detta tar mycket längre tid än att lära sig ett språk så att man kan använda sig av det.