Hej, Hej! Tack för hjälpen.ASP.NET v2.0 SMTP Förslag?
Jag tänkte ge mig i kast med något jag aldrig gjort tidigare.
Jag vill testa att använda ASP.NET v2.0 inbyggda admin-verktyg för att testa hur det fungerar med lösenord och hur min websida kan skicka mail om man glömt sitt lösenord.
Jag har aldrig konfigurerat en SMTP server förut.
Kan någon ge mig något bra tips?
Jag vet att Telia har spärrat port 25 men kan jag använda någon annan port?
ASP. NET 2.0 kräver ingen IIS för att testa applikationerna men kan jag skapa en SMTP server via admin-verktygen utan att ha IIS?
Det finns 3 uppgifter som jag skall fylla i:
1: Server Name
2: Server Port :25
3: From
Kan någon förklara?
Kan jag ange min telia mail som smtp server eller måste jag ha en egen server på min dator?
Sedan tänkte jag använda mitt lokala nätverk NTLM (Windows authentication)
Eller kan jag använda min Telia mail?
Jag har letat på google men ej hittat någon tutorial på detta.
Finns det någon som kan ge mig ett tips eller två?
Med vänlig hälsning
NiklasSv: ASP.NET v2.0 SMTP Förslag?
Du behöver (läs nästan skall) inte ha en egen SMTP-server utan du anger bara mail1.telia.com (eller vad det nu är de kör med idag) som SMTP i din kod. Port behöver du inte ändra/sätta då den går på standard. From sätter du till den adress du vill att användarens svar/reply skall komma till, lämpligen din egen epostadress eller den till webmastern för sajten.
Nästa fråga förstod jag inte riktigt. Är det för inloggningsverifiering du menar? Isåfall rekommenderar jag att strunta i båda två och välja forms-authentication istället då ditt mål var att kunna skicka ut lösenord via epost (Precis som här på pellesoft).
Det finns en massa exempel på formbaserade inloggningar och de är alla hyfsat enkla att förstå
Hoppas det hjälpte dig något
MvH
Daniel Sjöberg
NETadmin System i Sverige ABSv:ASP.NET v2.0 SMTP Förslag?
Det gick utmärkt att skicka till min egna Telia SMTP server.
Det är praktiskt när man bara testar sin websida på sin burk hemma.
Att sätta upp en egen mailserver eller att använda IIS är en säkerhetsrisk som jag nu slipper använda mig av.
(ASP.NET v2.0 kör sin egen webserver under debuggingen och alltid på olika portar vilket är utmärkt i säkerhetsavseende.)
Jag fick dock ett fel första gången: "Timed out" kunnde ej skicka meddelandet pga att Telia servern ej svarade.
Jag testade igen och då fungerade det.
De färdiga logIn kontrollerna i asp.net 2.0 är mycket enkla att använda.
Det finns bara en sak som är lite synd och det är att en ny användare ej får ett mail med en aktiveringslänk som de måste klicka på för att aktivera sitt konto.
Detta gör att en användare kan skaffa hur många konton som helst och hittapå mailadresser som inte finns.
Om det finns någon som vet om man kan ställa in den funktionen i asp.net's kontroller så berätta gärna hur man gör det.
MVH
Niklas