Jag lagrar några saker i sessionsobjekt. Det funkar ju bra, MEN.. i applikationen behöver jag göra en snabb post form till en annan sida. Denna sida postar tillbaka inom 30sek till min sida. Problemet är då att mina sessionsobjekt inte längre finns. Kan man på något vis påtvinga att sessionen skall vara minst X antal sekunder? En lösning, grymt ful men ändå:öppnar ett nytt fönster som stänger sig själv efter en viss tid. Skulle dock villja kunna styra från annan sida när detta fönster skall stängas. Ingen klippa på jvascript. tips någon? Lagra session state i SQL server, eller strunta i att använda seesion state i asp net och programmera tillståndet på egen hand. Alternatit så kör du med en dold frame (sätt framen till 0-5 pixel hög/bred och posta till den framen. Denna frame behöver då egentligen inte posta tillbaka (om inte informationen du får tillbaka skall processas av servern). du sätter bara target="<framenamn>" i din <form>-tag. Det här låter mest som ngt problem med dina state cookies. Jag får kolla detta. Det konstiga är att det funkar lokalt men på publika servern funkar det inte. Kör jag lokalt blir det ingen session_start när den externa sidan postar tillbka, men på publika severn körs session_start igen. Mysko detta. Kan det ha något med webhotellets konfigurering att göra? De flesta webbhotell refreshar alla sessions inom ett visst intervall, ibland så ofta som var 5:e minut. Kontakta ditt webbhotell o kolla om de kan flytta din applikation till en annan grupp. Kan vara det som är problemet. här handlar det bara om max 30 sek som sessionen är "inaktiv" Kan en lösning vara att slänga in sessionsobjekten i cachen? När man sedan är tillbaka kan man köra in cachen i sessionsobjekt igen och tömma cachen....Eller kanske jobba med cachen hela tiden i stället för session???session state problem vid post
Mina sessionsobjekt är ganska komplexa så spara i en cokkie är inget allternativ.
Fråga 2: posta formdata (när form runat="server" )till en annan server i asp.net...villka allternativ finns det? Sv: session state problem vid post
Måste finnas något snyggare.
[edit] visade sig inte vara 100% pålitlig lösning..Sv: session state problem vid post
Sv: session state problem vid post
Detta är en lösning jag har fått använda på en del sajter då det ser otroligt fult ut att posta till ett nytt fönster som sedan stänger sig självt.
//DSv:session state problem vid post
Session state lever default i 20 minuter och identifieras med en cookies som skrivs till läsaren första gången du surfar till en applikation.
om du surfar till en annan sida i samma läsare och sedan tillbaka igen, så borde inte sessionsobjektet vara borta. Har du kollat att session_start körs igen när du kommer tillbaka? Alltså att du får ett helt nytt sessions objekt? Har du kollat att nyckeln du använder verkligen är rätt nyckel på båda ställena? Har du kollat så du inte nollar sessionen någonstans?Sv: session state problem vid post
Sv:session state problem vid post
Sv:session state problem vid post
Det funkar men jag vet inte om det är ett bra koncept.
Det är ju tydligt att sessioner och serverfarmar inte funkar ihop något vidare.