jag tycker det är knepigt med asp.net och databaser... Lägg dina labels i en template i en datagrid eller kanske en funktion som returnerar din fråga som sträng Eller använd en DataReader helt enkelt: Om du läser ur ett DataSet istället så kan du plocka ut eller stega igenom rader Håller fulständigt med dig om att det är onödigt krångligt, visserligen är jag också ny men finns det inget i stil med recordset("fältnamn") som man gjorde i vanlig asp?asp.net och databaser.... suck!
Säg att jag skulle vilja ha en "veckans fråga" på min sida. Jag hade ju funderat på att ha en databas, access, med frågetext, ett antal alternativ och såklart också några talfält som håller reda på antal röstningar på de olika kategorierna.
Nåväl... satte mig ner och slängde ihop en enkel db, gjorde min accesskoppling...men det är nu det skiter sig... vill nämligen presentera frågan i form av frågans text samt de olika alternativen (klickbara länkar) i ett av mina lager på sidan.
Fattar inte... jag skulle helt enkelt vilja plocka ut relevant frågetext från databasen och ha den presenterad i en asp:label, likaså vill jag ha frågans alternativ också de kopplade till en label, eller liknande.
Det enda jag hittar är datarepeater och datagrid.... men vill ju endast fylla på ett par simpla labels med data från databasen, selekterat efter ex.v vecka.
Någon som fattar sånt här och som kan ge lite tips?????Sv: asp.net och databaser.... suck!
Label1.text = GetQuest(parameter) ' as string
Googla lite så finner du en del exempel :)Sv: asp.net och databaser.... suck!
OleDbDataReader reader = command.ExecuteReader();
reader.Read();
Label.Text = reader.GetString(0);
reader.Close();Sv:asp.net och databaser.... suck!
typ så här:
label1.Text = Convert.ToString(objDataSet.Tables["tabellnamn"].Rows[0]["kolumnnamn"]);
Mvh SaraSv: asp.net och databaser.... suck!
Det jag vill göra nu är att läsa in ID namn och lösenord från en tabell och först jämföra namn och lösenord med det som användaren har fyllt i i ett formulär och sedan skicka vidare användaren + sätta ID i en session eller nått.