Hej! varför inte köra replace på \n och ersätta det med <br>? Antingen direkt efter inmatning eller så gör du det i presenttationslagret innan det skickas ut. Men hur ska jag fånga upp \n från ett textfält? Och likadant från en xmlfil...hur fångar jag upp radbrytningen därifrån? I en Textbox är radbryt inte <BR> utan vbCrLf. Jo, men hur fångar jag upp vbCrlf? Med andra ord, hur fångar jag upp htmlkoden från en textbox? Jag får bara tag i texten... I texten ligger ju alla tecken, även radbrytningar, tabbar mm. Problemet är bara att när jag förösker fånga upp texten till en sträng och köra replace på en radbrytning så hittar den inte någon radbrytning: Om du testar det här istället då? Du skall inte sätta vbCrLf innanför citattecknen utan skriv så här Ahhh......så dumt...det funkade fint!Få med taggar från textbox till XML
Jag har ett textfält där användaren kan skriva in text som sedan publiceras på sidan. Texten sparas i en xmlfil. Går det på något sätt att "fånga upp" tecknet för radbrytning (<BR>)? I XML-filen visas ju radbrytningen som en just sådan och inte som htmlkod. Jag vill kunna göra en cdatatagg med htmlkod och vill därmed ha med alla dessa taggar från textfältet.
Går det kanske ändra encodingen...?Sv: Få med taggar från textbox till XML
Sv:Få med taggar från textbox till XML
Sv: Få med taggar från textbox till XML
Ska du visa upp detta i en HTML-sida?
Då ersätter du vbCrLf med "<BR>" när du skapar HTML-koden.Sv:Få med taggar från textbox till XML
Sv: Få med taggar från textbox till XML
strTmp = strTmp.Replace("\t", ""); tar tex bort alla tabbtecken i en sträng
strTmp = strTmp.Replace("\t", " Hallåj "); ersätter alla tabbar med " Hallåj "
Likadant gör du med redbryt fast du ersätter med <br>, om du sedan väljer att göra det när du lagrar data eller i presentationen av data är upp till dig, finns olika filosofier med olika för och nackdelar.. Sv:Få med taggar från textbox till XML
<code>
dim tempstr as string = textbox.text
tempstr.replace("vbCrLf","<br>")
</code>
har även provat att byta ut \nSv: Få med taggar från textbox till XML
<code>
tempstr.replace(vbCrLf,"<br>")
</code>Sv: Få med taggar från textbox till XML
tempstr = tempstr.replace(vbCrLf,"<br>")
//DSv:Få med taggar från textbox till XML
Tack för hjälpen! Ni är guld värda!