Jag har en sida där användaren kan välja ett antal filer som han/hon vill ladda ner. Kan du inte göra Ovanstående tips är bra, samt se till att fältet url är indexerat. det Martin menar kan nog sammanfatts i detta... En enda sqlsats som kommer att köras.Logg i databas - komplicerad
Dessa filer packas i en zip fil som sedan kan laddas ner.
Detta fungerar bra, även om man väljer ca 10 000 filer. Tar ca 1-2 minuter.
Problemet jag har att detta måste loggas i databasen. Varje fil har en post i tabellen Files och som är kopplad till dess ägare (i tabellen Users). Den ägaren ska kunna se hur många gånger hans/hennes fil(er) har blivit nerladdad(e).
Just nu har jag en foreach-loop som (10 000 grr) läser fältet download i tabellen Files på den filen och plusar på 1 och sen uppdaterar detta. Trots 20 000 sql-kommando mot en access-databas fungerar det faktiskt. Dock tar det minst 3 gånger så lång tid när loggningen är på (och ibland misslyckas det).
Har ni någon smartare lösning på problemet? Kan det gå snabbare om man skriver 10 000 Insert till en separat tabell. Denna kommer i så fall få ca 1 000 000 poster efter några månader.
Fördelen med det, och något jag skulle önska, är att varje användare då även kunde se Vem som laddad ner hans/hennes fil.
Är detta en för stor uppgift för en databas? Hur stor skillnad kan det bli med ms sql?
Jag använder C#.
Lite kod:
foreach (string file in files) //Vilka filer det gäller fås från en SQL-sats
{
string SQLCheck = @" SELECT downloaded
FROM Files
WHERE url = @file;";
string SQLAdd = @" UPDATE Files
SET downloaded = @downloaded
WHERE url = @file;";
OleDbCommand comCheck = new OleDbCommand(SQLCheck, oleDbConn);
comCheck.Parameters.Add("file", file);
int downloaded = (int)comCheck.ExecuteScalar();
downloaded++;
OleDbCommand comAdd = new OleDbCommand(SQLAdd, oleDbConn);
comAdd.Parameters.Add("downloaded", downloaded);
comAdd.Parameters.Add("file", file);
comAdd.ExecuteNonQuery();
}
Antalet uppladdare (användare som har filer) är ca 5 000. Nerladdare är tvåsiffrigt.
/andrec
Sv: Logg i databas - komplicerad
"Update Files Set downloaded = downloaded + 1 WHERE url In (SELECT ...)"Sv:Logg i databas - komplicerad
.Net koden kan också snabbas upp en del.
Det är dumt att skapa nya OleDb och String objekt i varje varv i snurran.
Det räcker ju att du sätter param.Value och exekverar.
Det bör snabba upp lite när du gör upp emot 10.000 iterationer.Sv: Logg i databas - komplicerad
string download;
foreach (string file in files) //Vilka filer det gäller fås från en SQL-sats
{
download += file;
}
string SQLAdd = @"Update Files Set downloaded = downloaded + 1 WHERE url In [" + download + "];";
OleDbCommand comAdd = new OleDbCommand(SQLAdd, oleDbConn);
comAdd.Parameters.Add("file", file);
comAdd.ExecuteNonQuery();