Jag tittade lite på ASP.NET för unegfär ett år sedan men har ändå mest kodat i PHP och ASP fram tills nu. <b>Var kan jag hitta en bra nybörjarguide för sånna som ändå har tidigare programmeringserfarenhet.</b> Tack för alla svaren, uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara. Jag tror nog att jag ska använda MySQL i så fall. XML har väl ingen större säkerhet heller eftersom det bara är textfiler? Jag har kollat runt nu och börjat småkoda lite men det är en sak jag inte får nån ordning på. <%@ Page language="vb" Codebehind="hej.aspx.cs" Inherits="hej" %> pekar ju på filen hej.aspx.cs inte hej.aspx.vb. Och du använder ju inte asp i detta fall, utan Visual Basic.NETBörja koda asp.net
Jag planerar en sida just nu som antagligen inte kommer att bli så stor (när det gäller antal sidor) men den kommer kräva lite mera avancerad prorammering och kan komma att få mycket trafik så jag skulle vilja ha lite tips från er med mera erfarenhet.
Var kan jag hitta en bra nybörjarguide för sånna som ändå har tidigare programmeringserfarenhet.
Vad är bättre, MySQL databas eller XML?
Vad är fördelarna/nackdelarna med ASP.NET?
Vad är skillnaden på ASP.NET 1.x och 2.0?
Jag är tacksam för alla svar.Sv: Börja koda asp.net
Vet inte men Microsoft har mycket exempel och hjälp.
<b>Vad är bättre, MySQL databas eller XML?</b>
Beror på vad du ska göra men MySQL är en riktig databas med motor och allt. XML är strukturerade textfiler. Om det är en sida med mycket datahantering så är MySQL/msSQL att föredra men är det bara lite inställningar, lite data kan xml fungera. XML har fördelen att du inte behöver installera något annat än siten också.
<b>Vad är fördelarna/nackdelarna med ASP.NET?</B>
Finns hur mycket som helst. Enligt mig så finns det inga nackdelar med .Net förutom att man möjlightvis måste köpa in utvecklingsmiljön samt lära sig något nytt. :)
<b>Vad är skillnaden på ASP.NET 1.x och 2.0?</b>
Kodmässigt små men en hel del nyttiga features (t.ex. Master Pages, Cache dependencies och en variant på edit and continue) som inte fanns i 1.0. Om du inte har någon miljö idag så köp 2.0.
Mvh
PeterSv:Börja koda asp.net
Vilken miljö är bäst att programmera i? Jag har gjort all PHP/ASP kodning jag gjort hittils i Notepad och Dreamveawer men jag läste någonstans att Visual studio.net är bättre. Vad är fördelarna med det?Sv: Börja koda asp.net
Vad jag har förstått så är en av dom största fördelarna med ASP.NET att man enkelt kan skilja html-koden från asp.net koden. Men jag förstår inte hur man gör det. Alltså sätter html-koden i en fil och asp.net koden i en annan. Eftersom jag är ny med det här kanske jag bara har missförstått något.
default.aspx:<%@ Page language="vb" Codebehind="hej.aspx.cs" Inherits="hej" %>
<html>
<head>
<title>ASP.NET CodeBehind Pages</title>
</head>
<body>
<form runat="server">
<h1>Welcome to ASP.NET 2.0!</h1>
<b>Enter Your Name:</b>
<asp:TextBox ID="TextBox1" Runat="server"/>
<asp:Button ID="Button1" Text="Click Me" OnClick="Button1_Click" Runat="server"/>
<br />
<br />
<asp:Label ID="Label1" Text="Hello" Runat="server" />
</form>
</body>
</html>
hej.aspx.vb:
Imports Microsoft.VisualBasic
Public Class hej
Inherits System.Web.UI.Page
Protected Sub Button1_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs)
Label1.Text = "Hello " & TextBox1.Text
End Sub
End Class
Jag kör asp.net 1.1
Sv:Börja koda asp.net