Hej allihopa, För det första måste din querystring se ut såhär: ladda_foto.aspx?kvallens_id=77 Ändra så att länken ser ut så här i stället: <code>foto_fraga.aspx?kvall_id=77</code> Hej, Hej! Nope, tyvärr funkar inte! Hej på er,Försöker skicka id med querystring...Går inte!!
Ska försöka förklara mitt problem så bra som möjligt.
Jag har en sida först (låt oss kalla den reg_av_sida). Här registrerar jag en kväll och får ett kvall_id.
När jag går från denna sida till nästa sida skickar jag med senast inlagda kvall_id (använder mig utav cmd.commandtext = "SELECT @@identity" och sedan NyttKvallid = convert.ToInt32(Cmd.ExecuteScalar()) för att lägga in senaste kvall_id:t i en annan tabell med vilka som var närvarande den kvällen) genom att använda just variabeln NyttKvallid (detta är löst genom hjälp här tidigare).
Detta funkar bra. Jag kommer till sida 2 (låt oss kalla den fraga_foto). Och då står det i länken "foto_fraga.aspx?77". Och 77 är det senast inlagda kvall_id. På denna sida nu ställer jag frågan "Vill du ladda upp ett foto från kvällen?". Om man svarar ja ska man komma till sida 3 (låt oss kalla den ladda_foto). Nu vill jag skicka med det kvall_id som jag har i min querystring (dvs 77) så att jag kan använda den när jag laddar upp en bild (så att den knyts till rätt kväll).
Hur får jag detta att fungera?
Jag försöker med:
Dim kvallens_id=Request.QueryString()
response.Redirect("create4.aspx?" & kvallens_id)
...men då får jag felet "Cast from type 'HttpValueCollection' to type 'String' is not valid.". Som jag förstår så kan jag inte använda mitt värde till att köra som en sträng. Av vilken typ är mitt tal 77...? Jag tyckte att det borde fungera iochmed att det gick från sida 1 till sida 2...
Jättetacksam för hjälp!
//mvh BjörnSv: Försöker skicka id med querystring...Går inte!!
Sedan när du kör
dim kvallens_id = request.querystring() så måste anropa ett värde som du skickar med i querystring, så rätt syntax skulle vara såhär:
<code>
dim kvallens_id as string
kvallens_id = request.querystring("kvallens_id")
</code>
Prova det så bör det gå bättre!Sv: Försöker skicka id med querystring...Går inte!!
Sedan använder du
<code>
Dim kvallens_id=Request.QueryString('kvall_id')
response.Redirect("create4.aspx?kvall_id=" & kvallens_id)
</code>
och använd
<code>Dim kvallens_id=Request.QueryString('kvall_id')</code>
i create4.aspx.Sv:Försöker skicka id med querystring...Går inte!!
Tack för hjälpen så här långt.
Jag kommer till create3.apsx med länken "create3.aspx?kvallens_id=89"
NYTT
Får nu:
Request is not available in this context
...när jag kommer till create4.aspx, i länken står det ändå "create4.aspx?kvallens_id=101" vilket är rätt!
Har skrivit nedanstående rad i create4.apsx för att plocka upp kvallens_id från querystringen och lagra den i en variabel
Dim kvallens_id=Request.QueryString("kvallens_id")
Prova: <b>Dim kvallens_id = Request.QueryString["kvallens_id"]</b>
//HåkanSv:Försöker skicka id med querystring...Går inte!!
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Compilation Error
Description: An error occurred during the compilation of a resource required to service this request. Please review the following specific error details and modify your source code appropriately.
Compiler Error Message: BC30203: Identifier expected.
Source Error:
Line 10: 'Dim kvallens_id=Request.QueryString("kvallens_id")
Line 11: 'Dim kvallens_id as string=Request.QueryString().tostring()
Line 12: Dim kvallens_id=Request.QueryString["kvallens_id"]
Line 13:
Line 14: sub page_load()
Och tack för hjälpen! Löste det själv...
Koden Dim kvallens_id=Request.QueryString("kvallens_id") låg direkt efter <script language="VB" runat="server"> och inte i sub page_load().
Men när jag flyttade den dit så funkade det fint! Återigen: Stort tack!
//mvh Björn