Hej, Prova typ DataTextFormatString="{0:d}" eller DataFormatString för en Boundcolumn in worst case. Läser du upp resultatet i en datagrid eller något liknande? i datagriden kan dju välja när du läser in columnen hur formatet skall vara som Anders skrivit ovan. Tack så mycket Anders! Fungerar utmärkt... Short date pattern. Kolla http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpconFormattingOverview.asp Tack Anders för länken!Visa datum i datagrid från Access-databas som 2005-11-12 (utan påhånget 00:00:00
Som sagt. Jag har lagrat massa poster i en tabell (i en Access-databas) som heter tblKvall. För varje post har jag ett fält som heter datum. Där lagrar jag datumet i formatet datum/tid. Öppnar jag databasen och tittar i den så står datumen i formatet: 2003-12-12.
Men när jag skapar och visar en datagrid med alla kvällar och dess datum på min sida så står det istället 2003-12-12 00:00:00. Hur kommer detta sig? Och hur löser jag det? Har försökt söka här på pellesoft och testa de resultat jag hittade men utan lycka...
Så här ser min datagrid ut när jag lägger den på sidan:
<asp:datagrid id="dg_nights" runat="server" CssClass="formtext" OnPageIndexChanged="bytsida" Width="400" PageSize="15" PagerStyle-Mode="NumericPages" PagerStyle-BorderStyle="solid" PagerStyle-BorderColor="#E6E6E6" PagerStyle-BorderWidth="1" PagerStyle-BackColor="#E6E6E6" HeaderStyle-Font-Size="10px" HeaderStyle-Font-Bold="true" HeaderStyle-BackColor="#E6E6E6" CellSpacing="0" CellPadding="2" BorderWidth="1" BorderColor="#E6E6E6" AllowPaging="true" ToolTip="Klicka för att läsa om vad som hände den kvällen" AutoGenerateColumns="false">
<columns>
<asp:hyperlinkcolumn headertext="Kvällar" DataNavigateUrlField="kvall_id" DataNavigateUrlFormatString="nights_info.aspx?kvall_id={0}" DataTextField="rubrik" />
<asp:hyperlinkcolumn headertext="Datum" DataNavigateUrlField="kvall_id" DataNavigateUrlFormatString="nights_info.aspx?kvall_id={0}" DataTextField="datum" />
</columns>
</asp:datagrid>
Finns det någon kod jag kan lägga i min hyperlinkcolumn för att bestämma visningen av datumet?
Tacksam för hjälp!!
//mvh Björn
Sv: Visa datum i datagrid från Access-databas som 2005-11-12 (utan påhånget 00:0
Sv:Visa datum i datagrid från Access-databas som 2005-11-12 (utan påhånget 00:0
Är det någon som kan förklara koden? Vad betyder {0:d}?
//mvh BjörnSv: Visa datum i datagrid från Access-databas som 2005-11-12 (utan påhånget 00:0
//mvh Björn