Jag använder ett dataset och vill filtrera det baserat på inmatning från användaren. kanske <code>select * from namn where name like 'AB%'</code> fast om du verkligen menar i din select så borde denna tråden ligga i SQL-forumet.... ;-) Tack Markus, dock skall denna tråd vara här <b>Det fungerar alltså på samma sätt som det förslag du gav, dock ville jag visaFiltrera dataset
Om användaren knappar in 'AB' så vill jag bara visa de namn som börjar på AB.
Hur löser jag detta via Select funktionen?Sv: Filtrera dataset
Har du allaredan datat i din grid och vill filtrera det så kan du använda dataview och
<code>dv.RowFilter = "name = 'AB*'"</code> Osäker åp om det var * eller vad det var, står hursomhelst i hjälpen.
Kopierat från hjälpen hur du kan filtrera en datatable
<code>
private void BindDataGrid()
{
DataTable table = new DataTable();
// Insert code to populate a DataTable with data.
// Bind grid to DataTable.
dataGrid1.DataSource = table;
}
private void ChangeRowFilter()
{
DataTable gridTable = (DataTable) dataGrid1.DataSource;
// Set the RowFilter to display a company names that
// begin with A through I..
gridTable.DefaultView.RowFilter = "CompanyName < 'I'";
}
</code>Sv:Filtrera dataset
p.g.a. att jag sa Select funktionen. Select-funktionen är en funktion som används
vid på en datatable, dt.select("Namn like 'AB%*)
Det fungerar alltså på samma sätt som det förslag du gav, dock ville jag visa
alla företag som började på t.ex. AB, och den lösning du gav gör det inte.
Felet jag gjorde från början var att inte använda like istället för =, då görs det möjligt
att ställa liknande frågor.
Alltså lösningen är select("Namn like 'AB%*)Sv: Filtrera dataset
alla företag som började på t.ex. AB, och den lösning du gav gör det inte.
</b>
Har du ens tittat på hur dataviews fungerar på datatabels och vilka möjligheter de ger? De fungerar, sista koddelen är kopierad direkt från MSDN och jag tror nog att de ver hur man filtrerar data. Att använda datatbale.DefaultView.RowFilter = "namn like 'AB%'"; fungerar, vi gör det på många ställen. Att sedan använda select eller dataview för att lösa saken är en smaksak, men det är fel att påstå att att det inte fungerar.