Hej. Vet inte om du gör det från code behind eller med hjälp av ASP.NET-komponenter. Jag använder code behind och här kollar jag inloggning från användaren: Hej! Tack för ditt svar! Ok. Jag har inte satt mig in i om hur man använder controllerna, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Stored procedure i ASP 2.0
Jag försöker koppla en knapp till en sql stored procedure.
Jag har fått till en sqldatasource men hur skriver jag koden till knappen?
Det är en "insert into" procedure.
VS 2005
SQL 2005
MVH NicklasSv: Stored procedure i ASP 2.0
SqlConnection connection = new SqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["Connection"].ConnectionString);
SqlCommand command = new SqlCommand("sp_CheckLogin", connection);
command.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
SqlParameter userParam = new SqlParameter("@UserName", UserName.Text);
SqlParameter passParam = new SqlParameter("@Password", Password.Text);
command.Parameters.Add(userParam);
command.Parameters.Add(passParam);
command.Connection.Open();
SqlDataReader reader = command.ExecuteReader();
if (reader.Read())
{
Session["user"] = reader.GetValue(1);
Response.Write("Du är inloggad");
}
else
Response.Write("Fel inloggning");
Sv:Stored procedure i ASP 2.0
Vad jag är ute efter är att:
I en datalist visa mina produkter från en sql databas.
I den listen vill jag kunna fylla i ett antal och klicka på en knapp som lägger det antalet och det artikelnr i en annan tabell i sql databasen.
För att visa produkterna kan jag använda en storeprocedure sp_visaartiklar och för att lägga till vill jag använda en storeprocedure sp_add.
Jag byggde en sådan lösning i VS2003 med dataadaptrar och sqlcommand men jag vill använda sqldatasource nu i vs 2005.
Eftersom jag är en riktig nybörjare vill jag använda controllerna i VS inte code behind.
Detta är säker mycket enkelt, och får jag bara till det så får jag mer motivation att leka vidare :)
MVH NicklasSv: Stored procedure i ASP 2.0