Jag har gjort en skin komponent som jag använder mig av i andra projekt. I mitt skin har jag bilder och för att få sökvägen absolut gör jag på följande sätt. Du kan inte använda en absolut sökväg när du gör webbapplikationer, då kan ju bara du använda den. Lyckligtvis är sökvägen du använder inte alls absolut, utan virtuell.Problem med absolut sökväg vid bilder
<code>
string.Format(@"background-image:url({0}/gfx/gpixel.gif)", HttpContext.Current.Request.ApplicationPath);
</code>
När jag använder mig av mitt skin i mina andra projekt fungerar allt bra då jag tittar på komponenten i min webbläsare men i "Design View" i Visual Studio 2005 får jag följande felmedelande:
An unhandled exception has occured. Object reference not set to an instance of object
Vilket kanske inte är så konstigt eftersom det inte är något Request här.
Om jag däremot hårdkodar min url t.ex. till
<code>
"background-image:url(../gfx/gpixel.gif)";</code>
Då fungerar det att titta på komponenten i "Design View"
Men då fungerar inte komponenten då jag använder den i andra mappar längre ner i hirarkin.
Någon som har något förslag på lösning? ~tecken hade varit snyggt som man använder sig av vid user controls men det verkar ju inte fungera heller.
Tack.Sv: Problem med absolut sökväg vid bilder
Koden du visar är det inget fel på, men det är alldeles för lite kod. Du måste visa i vilket sammanhang du använder för att det ska gå att säga någonting om den. Det är ju inte ens ett helt kommando, utan bara ett lösryckt uttryck...