Hur kan jag ta t ex 3 poster från min databas: Hej Tack för ditt svar. Jag ska självklart testa detta. Har skrivit ut en omfattande guide från http://www.4guysfromrolla.com om just datagrid. Jo det ska gå att göra hur det går till med VB kan jag inte svara på för jag är inte så haj på det. Kika in på www.datagridgirl.com för hon har en massa datagrid med VB kod. I värsta fall kan du bygga upp en egen DataTAble eller DataSet med precis de värden du vill ha och binda till datagridden. Hej Anders,Ta 3 poster från databasen och lägga id-värdena i varsin datagrid-kolumn
test_id, medlem, datum
test_id, medlem, datum
test_id, medlem, datum
och lägga varje test_id (= tre olika värden, t ex 2, 4 och 8) i varsin kolumn på en datagrid? Går det?
- använder asp.net, vb och ms access...
//mvh BjörnSv: Ta 3 poster från databasen och lägga id-värdena i varsin datagrid-kolumn
Kika på asp:DataGrid i msdn på microsoftshemsida där finns exempel både i vb och c#, i en datagrid kan du välja att autogenerera kolumnerna eller själv bestämma vad som skall stå i varje kolumn utifån vad du läst in i ditt objekt, datareader, dataset.
Mvh saraSv:Ta 3 poster från databasen och lägga id-värdena i varsin datagrid-kolumn
Började läsa igår men kom inte så långt som att hitta information om just mitt syfte.
Någon som vet om det går att göra det jag skrev? (kan vara skönt att veta om det går över huvud taget)
//mvh BjörnSv: Ta 3 poster från databasen och lägga id-värdena i varsin datagrid-kolumn
Mvh SaraSv:Ta 3 poster från databasen och lägga id-värdena i varsin datagrid-kolumn
Sv: Ta 3 poster från databasen och lägga id-värdena i varsin datagrid-kolumn
är inte riktigt säker på vad du menar men jag försöker ju hämta endast de värden jag är ute efter.
I min sql-sats hämtar jag ju bara de värden som är intressanta. Alltså de poster där kvällens id är samma som i min querystring. Detta resulterar i (för närvarande) max 5 poster.
Och i varje post finns ett medlem_id. Dessa 5 är alla olika då. Det de har gemensamt är alltså kvall_id.
Sedan vill jag dynamiskt skapa kolumner i antal efter antal kolumner. Detta fungerar men vad som inte fungerar är headertexten. Jag vill få in så att det står ett unikt medlem_id per columns header. Är du med? Hur kan jag åstadkomma detta?
Mer information om mitt problem och vad jag försöker åstadkomma finns i tråden:
www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=210880&forumid=10&sum=1
Väldigt tacksam för lite tips! Är i färd med att köpa en ny bok också för att få mer kött på benen. Har förstått att jag är ute på djupt vatten just nu...
//mvh Björn