Har en kund som ororar sig för att den WEB-lösning med IIS6 och ASP.NET 1.1 skall vara riskfylld och ostabil. Han utrycker sig i ordalag som att en web-server ger mer risker och ostabilitet för hela serversetupen. Eftersom att jag inte har en aning om hur applikationer ser ut eller fungerar så svarar jag i allmänna ordalag.Web-server lösning kontra Windows lösning?
Vi vill ju givetsvis leverera med WEB-gränssnitt eftersom det ger mycket fördelar
Vad jag söker efter är argument till varför vi skall använda WEB, eftersom Servern ligger inom brandvägg så borde det inte innebära någon säkerhetsrisk utifrån iallafall, ger det ostabilitet eller är det något kunden fått för sig och vad kan man säga för att lugna kunden i den frågan.
Tacksam för argument eller någon länk som behandlar ämnet
/P Sv: Web-server lösning kontra Windows lösning?
Generellt så kan både en webapplikation och en traditionell applikation vara i princip så säkert som det går att göra och lika hålig som en ost. Det handlar egentligen inte om teknik utan om utvecklarkompetens.
> <b>Han utrycker sig i ordalag som att en web-server ger mer risker och ostabilitet för hela serversetupen. </b>
Till viss del har han rätt. Ytterligare en tjänst är ytterligare en potentiell öppning in. Nu vet jag inte vad det ska köras på för server men kör man defaultinstallationer för IIS så är det ju inte speciellt säkert för hela servern.
> <b>Vi vill ju givetsvis leverera med WEB-gränssnitt eftersom det ger mycket fördelar</b>
Som sagt i generella ordalag; för utvecklaren och i viss mån administratören så ger webgränssnitt en enklare administration men för slutanvändaren så är det nästan alltid en försämring med webgränssnitt en en traditionell applikation.
> <b>Vad jag söker efter är argument till varför vi skall använda WEB, </b>
Enligt mitt sätt att se på det. Ni borde söka efter kundens behov. Passar sedan er applikation in i kundens behov då är det läge att förklara det för honom. Om kunden har andra behov än vad er web-applikation kan uppfylla, försök då inte övertala honom att hans behov är fel, då får ni bara en jobbig situation efter försäljning.
> <b>eftersom Servern ligger inom brandvägg så borde det inte innebära någon säkerhetsrisk utifrån iallafall,</b>
Generalfel #1. En brandvägg är ingen garanti för någonting. Finns det någon som helst kommunikation mot servern över nät alls? Finns det någon extern anslutning till de klienter som ansluter till servern? Isåfall har ni ingångar mot servern vare sig ni vill eller inte.