Jag har en web part som skulle kontakta ev Web Service att lägga till mina Items i DB, Det har förmodligen med din connection string att göra. Har du testat använda en SQL Server login istället? Oftas så glömmer man att en webservice kör under IUSR_ kontot som säkert inte har rättigheter att accessa databasen. problem med kontakta DB via en Web Service
jag kan kontakta Web Servicen att t.ex. skicka och få tillbaka strängar eller int eller vad som hälst,
Men när jag vill att web serivcen kontakta DB då får jag :
The "WebPartClass" Web Part appears to be causing a problem.
----------------------------------
Web Parts Maintenance Page: If you have permission, you can use this page to temporarily disable Web Parts or remove personal settings. For more information, contact your site administrator.
Troubleshoot issues with Windows SharePoint Services.
-------------------------
Jag vet inte hur ska lösa probelemt , direkt från web parten kan jag kontakta DB och göra vad som hälst , men det inte går via Web Service:en
Jag har hört att man måste göra sin egen Custom Data provider, jag har gjort det men jag har problem att skicka över mina DbType Parameter till Web Servicen, Jag lägger de i en ArrayList men jag får fel meddelane "can not convert Arraylist to object[]" ...
tack för er hjälp.
MIN COD SOM FUNKAR I EN VANLIG CLASSLIBRARY MEN ITNE FUNKAR NÄR DEN LIGGER I EN WEB SERVICE.
string ConnectionString = "Server=localhost;Database=BLA;Trusted_Connection=True;";
SqlConnection SqlConnection= new SqlConnection(ConnectionString);
string QueryString = "INSERT INTO chanels (title, link, description, lastmodifieddate)VALUES(@title, @link, @description, @lastmodifieddate)";
SqlCommand SqlCommand = new SqlCommand(QueryStringChanel, SqlConnectionChanels);
SqlCommand.Parameters.Add("@title", SqlDbType.VarChar).Value = TitleChanel;
SqlCommand.Parameters.Add("@link", SqlDbType.Text).Value = LinkChanel;
SqlCommand.Parameters.Add("@description", SqlDbType.Text).Value = DescriptionChanel;
SqlCommand.Parameters.Add("@lastmodifieddate", SqlDbType.DateTime).Value = LastModifiedDate;
SqlConnection.Open();
try { SqlCommand.ExecuteNonQuery(); }
catch (Exception ex) { ReturnValue = ReturnValue + ex.ToString() + " -- 111 --"; }
finally { SqlConnection.Close(); }Sv: problem med kontakta DB via en Web Service
Sv: problem med kontakta DB via en Web Service
Tipset är att skriva in en "vanlig" användare under IIS:admin, på flicken directory security. samt att lägga till <Identity Impersonate="true"> i din webconfig.