Hej!Komma åt metoder i en user control som ligger i en Master Page från code behind
Har gjort en user control där man från code behind kan lägga upp länkar (ungefär som en meny).
I den har jag en metod:public void Add(string linkname, string url, string tooltip, bool leftDevider);
för att lägga upp länken
samt en property Header som sätter en rubrik.
När jag lägger in user control:en på en aspx sida fungerar det utmärkt att använda metoden tex genomthis.uctTop.Add("Exportera", "sida.asp", "Exportera till Microsoft Excel", false);
Problemen blir när jag lägger in user controllen i en nästlad Master page. (kör VS2005, XP Pro)
Jag har en nästlad Masterpage där Master2 ärver Master1 och user controllen ligger inom <asp:content> i Master2. Hur kan jag göra för att komma åt Add metoden från en content-sidas code behind som ärvt Master2?
Har i aspx-sidan som har Master2.master har jag lagt till MaterType för att få typning. <%@ MasterType VirtualPath="~/mainContent2Col.master"%>
Samt referens till Master1. <%@ reference VirtualPath="~/Testnet.master" %>
Jag har även lagt till en referens till controllen. <%@ Reference Control="~/contentTop.ascx" %>
Jag har försökt att få fram controllen (i Page_Load) genom: Control Top = (Control)Master.Master.Findcontrol("uctTop");
Men kommer inte åt
Top.Add(...)
Några tips?
/Jesper