Jag har ett GridView som är bundet till en SQL Data Source. Gridviewen innehåller kolumnerna Artikel, Pris och Kvantitet. Vissa rader kommer att innehålla samma artikel men med olika priser och kvantiteter. Jag vill enbart visa en rad med Artikel och följande rad ska bara visa Pris och Kvantitet. Allt är gjort i Visual Studio .NET 2005, och DataSourcen är droppad på sidan, så jag kommer inte åt koden för den...Påverka innehållet i en Gridview
Kan jag göra en koll innan jag skriver ut varje rad i GridViewen och plocka bort Artikelnamnet om föregående rad innehåller samma artikel? Eller måste jag modifiera datamängden innan den binds till GridViewen, t.ex. plocka ut allt i ett dataset och tömma det fältet och sen binda datasetet till GridViewen? Det kommer i vissa lägen att bli väldigt många poster i datamängden och då kanske det blir kostsamt att gå via ett dataset för att fylla på GridViewen?
Tänkt utseende:
ARTIKEL PRIS KVANTITET
Ipod 2000 10
Creative 1000 5
1100 3
Creative är alltså borttaget från Artikelkolumnen på sista raden, eftersom samma artikel förekommer på raden innan.