Jag behöver möjliggöra sortering på de olika kolumnerna i en GridView. Jag har ett dataset med information som ska visas i en GridView och jag kan binda datasetet till GVn utan problem. Problemet uppstår när jag ska sortera information i GVn genom att klicka på kolumnrubriken. Jag har ställt AllowSorting = true i koden, och får följande felmeddelande: Eftersom jag tappar eventet Sorting och Paging (?) när jag binder data till GridViewen i koden (ist. f i VS.NET), borde jag väl lämpligen lägga till dessa event själv...? Men vad ska stå innanför taggarna för att t.ex. sorteringen ska funka?Sortering i GridView
The GridView 'GridView_returnedItems' fired event Sorting which wasn't handled.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Web.HttpException: The GridView 'GridView_returnedItems' fired event Sorting which wasn't handled.
### Koden###
string query = "storedproc_returnItems 1";
SqlConnection myConnection = new SqlConnection(
ConfigurationManager.ConnectionStrings["TobiasConn"].ToString());
SqlDataAdapter ad = new SqlDataAdapter(query, myConnection);
DataSet ds = new DataSet();
ad.Fill(ds);
GridView_returnedItems.DataSource = ds;
GridView_returnedItems.DataBind();
GridView_returnedItems.AllowSorting = true;
###
Värt att notera är att sorteringsfunktionen fungerar om jag i Visual Studio binder GVn direkt till en SQL Data Source och sedan i egenskaper i designläget ställer AllowSorting = true;. Nu är det dessvärre så att jag (troligen) behöver plocka ut data från databasen till ett dataset först och sedan skicka in det i GVn. Hur ska jag göra för att sorteringen ska funka? Måste jag definiera ett eget Event för sorteringen som ska triggas när användaren klickar på kolumnrubriken?
ALLTSÅ, vad behöver jag göra för att aktivera sortering i GridViewen? Vilka kodrader behöver jag lägga till för att sorteringen ska funka, utan att specificera det i Designläget i VS.NET 2005.Sv: Sortering i GridView