Sorry att det blir så många frågor, jag hoppas att det skall lätta med tiden. Skippa frames, enklast så ;) Använd usercontrols istället :) Då kan du nämligen slänga iväg all gammal <input>-kod och köra med 100% asp.net istället, vilket blir renare kod och enklare att använda/modifiera Nja, jag har just börjat med detta, och jag ville ta en bit i taget. Det är tillräkligt mycket nytt. Hitta detta på http://www.mcse.ms/archive109-2004-3-522722.html > Nja, jag har just börjat med detta, och jag ville ta en bit i taget. Det är tillräkligt mycket nytt. Det här var helt kanon. <b> Nu svara jag iofs. på "Det verkar vara omöjligt att separera Request.QueryString eller har jag gjort fel? " Kanske fel ordval, men om vi jämmför med gammla ASP, så kunde man skriva: Jag har som förslag: eftersom att du är ny på asp.net och kommer ifrån en asp-miljö så tycker jag att du ska skippa det du kan om asp när du försöker lära dig asp.net. Man klarar säg långt utan att använda querystring eller form, det är för när man t.ex. ska ha texter från databas och man ska göra länkar som man normalt sett behöver dem, om ens då. Du skall ha tack för detta Oskar. Jag lyssnar på dig, men se frames vill jag har kvar. Hitta en sida som kanke kan hjälpa dig.iFrame och ASP.net
Ni som tycker att jag skriver mina koder lustigt, så tror jag att det beror på min vana vid classic ASP.
Mitt problem
Jag har på min sida index.aspx lagt till en iFrame kallad mitten.
Hur skall jag få över värden ifrån index.aspx till mitten?
<code>
<form id="Form1" method="post" runat="server" action="result.asp">
<input type="text" id="sSoeg" name="sSoeg" size="30">
<select SIZE="1" NAME="tables" class="buttons">
<option value="Title">Titel</option>
<option value="Writer">Författare</option>
<option value="Music">Kompositör</option>
</select>
<input type="SUBMIT" value="Sök" name="SUBMIT1">
<iframe src="result.aspx" name="mitten" width="100%" height="80%" frameBorder="0"></iframe>
</code>
Att få tag på querystring var inga proplem, men hur får jag tag på request.form?
<code>
lbSok.Text ="Sökning på :" + Request.QueryString["id"] + Request.Form["sSoeg"];
</code>
Tacksam för svar.Sv: iFrame och ASP.net
Sv:iFrame och ASP.net
Men visst fasen måste man väll få tag på request.form???Sv: iFrame och ASP.net
Hello Carlos,
This is how you can set the SRC attribute of your IFRAME.
Please find the code below:
---code behind which excecutes when you click the button----
private void ButtonSearch_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
string sText = TextBoxSearch.Text;
HtmlGenericControl ctl = (HtmlGenericControl) Page.FindControl("SiteSearchResult");
ctl.Attributes["Src"] = "SiteSearchResult.aspx?sText="+sText;
}
SiteSearchResult = är namnet på din Iframe i html
Sv: iFrame och ASP.net
> Men visst fasen måste man väll få tag på request.form???
Du skulle ju kunna börja i den enkla änden utan frames innan du börjar med frames :P Frames i asp.net är bara jobbigt...Sv:iFrame och ASP.net
Dock en underlig sak.
Jag har även lagt in en dropdownlist:
<code>
<asp:DropDownList id="tables" runat="server" Width="117px">
<asp:ListItem Value="Title">Titel</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="Writer">Författare</asp:ListItem>
<asp:ListItem Value="Music">Musik</asp:ListItem>
</asp:DropDownList>
string sText = sSoeg.Text;
string sTables = tables.SelectedValue;
HtmlGenericControl ctl = (HtmlGenericControl) Page.FindControl("mitten");
ctl.Attributes["Src"] = "result.aspx?sText="+sText +" opt=" +sTables ;
//ta fram resultatet
lbSok.Text ="Sökning på sText:" + Request.QueryString["sText"] ;
</code>
Det som stör mig är att jag får ett resultat:
<b>Sökning på sText:My way opt=Writer</b>
Det verkar vara omöjligt att separera Request.QueryString eller har jag gjort fel?Sv:iFrame och ASP.net
Att få tag på querystring var inga proplem, men hur får jag tag på request.form? </b>
Oskar, läser du inte inläggen innan du skriver ???Sv: iFrame och ASP.net
Sv: iFrame och ASP.net
<code>
request.querystring("id")
request.querystring("prog")
</code>
osv. Vad jag förstår så räcker det med att skriva
<code>
request.querystring.value;
</code>
..om det nu är så, och man har flera allternativ, vad är då det enklaste/bästa sättet för att få tag på värdena. Om vi nu säger att man har mer än ett värde med sig i samma querystring.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.Sv:iFrame och ASP.net
Gör det enkelt för dig: använd de inbyggda kontrollerna såsom t.ex. <asp:TextBox>. Och skippa frames till att börja med, det är enklare att skippa frames än att använda frames i asp.net. Ta en titta på lite tutorials: http://www.dotnetjunkies.com/quickstart/aspplus/doc/quickstart.aspxSv: iFrame och ASP.net
Vi får väll se hur det blir i slutändan.Sv:iFrame och ASP.net
http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/doc/syntaxandsemantics.aspx