Nu står det helt still i huvet på mig. Hur anropar jag en klass, denna klass ligger i en egen klassfil? Jag försöker. Det funkade fint, men det dök upp andra problem som jag får försöka lösa:( Om jag har en klass som heter db.cs och en som heter addMess.aspx.cs, hur skriver jag då i min klassfil för att komma åt serverkontrollerna som jag har i den andra filen? Jag är vädigt ny på detta, men jag tror att jag förstår vad du är ute efter. Nja, det var inte riktigt vad jag menade. Jag har min conectionstring i web.config och det fungerar utmärkt. Det jag försöker göra är en klass som anropas i page_load. Det klassen ska göra är att hämta värden från databasen och fylla en dropdown. Skriver jag koden i code behindfilen fungerar allt bra, men då måste jag återupprepa koden, vilket ju inte är bra. Jag är kass på klasser.Anropa en klass?
<code>
int myCat = int.Parse(ddlCategory.SelectedValue);
getMySub(int myCat);
</code>
Hade jag för mig att det var, men det vill sig inte riktigt.Sv: Anropa en klass?
Jag har t ex en classfil som heter Webbutil.cs.
I den så har jag t ex public static string newFormat(object Timestamp)
Jag får tag på det hela genom Webbutil.newFormat(dinVariabel);
Jag hoppas att detta löser sig för dig.Sv:Anropa en klass?
Sv: Anropa en klass?
addMess.ddlCategory.DataTextField = "category";, skulle jag vilja ha det till men det är ju jag det:)Sv:Anropa en klass?
Först i din web.config
<code>
<connectionStrings>
<add name="ConnectionString" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=
SövägenTillAccessDatabas\DataBas.mdb;Persist Security Info=False;"/>
</connectionStrings>
</code>
Sen när du skall använda den:
<code>
DBConn = new OleDbConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings
["ConnectionString"].ConnectionString);
</code>
Med detta så når du den databaskoppling på¨hela siten.
För att då gå tillbaka till din fråga, så lägger du in DBConn-kopplingen i t ex en class i din classfil,
och på det viset så kan du ju få fram vad du vill ha väldigt enkelt.
Jag hoppas bara att jag förstod dig ;-)Sv: Anropa en klass?