Har suttit och lekt runt lite med dena, och verkar helt ok. Finns ingen inbyggd provider för Access, men du kan göra så här. Hej David och hjärtligt tack för din utförliga beskrivning, den biten fungerar nu.Ang Visual Web Developer 2005
Dock ett problem, när man skall hantera säkerheten, så enligt instruktionsfilmerna på Microsoft, så
skall default databas vara av Access-typ. Jag valde att inte instalera SQL-databasen, utan ville köra
i Access. Hur jag än gör nu, så kan jag inte göra inloggning mm pga att den kräver SQL-databas.
Var någonstans kan jag ändra detta? Har letat hur länge som helst.Sv: Ang Visual Web Developer 2005
1. Gå till http://msdn.microsoft.com/asp.net/downloads/providers/.
2. Tryck på länken "Sample Access Providers" som finns i nedre högra delen.
3. Tryck på "I accept" för att ladda ner.
4. Dubbelklicka på "SampleAccessProviders.vsi"
5. En "ASP.NET Access Providers" mapp skapas.
6. I denna mapp finns en Access databas som heter ASPNetDB. Kopiera den och gå till ditt projekts root mapp och skapa en mapp som heter App_Data, om den inte redan finns, och klistra in databasen där.
7. Tryck Start -- > Program --> Microsoft .NET Framework SDK v2.0 --> SDK Command Prompt för att starta SDKs kommandotolk (heter det väl på svenska). Den ligger där som default i alla fall.
8. Skriv där in cd\ och tryck Enter.
9. Sen skriver du: cd "din sökvägen fram till ASP.NET Access Providers mappen"\ASP.NET Access Providers\Samples\AccessProviders och tryck sen Enter.
10. Skriv sen in: csc /target:library /out:AccessProviders.dll *.cs och tryck Enter.
11. I mappen AccessProviders skapas nu en AccessProviders.dll.
12. Markera och kopiera AccessProvider.dll och gå till ditt projekts root mapp och skapa där en Bin mapp om det inte redan finns en.
13. Klistra in dllen där.
14. Sen ser du till att din web.config fil ser ut så här:
<code>
<configuration xmlns="http://schemas.microsoft.com/.NetConfiguration/v2.0">
<connectionStrings>
<add name="AccessFileName" connectionString="~/App_Data/ASPNetDB.mdb" providerName="System.Data.OleDb"/>
</connectionStrings>
<system.web>
<authentication mode="Forms">
<forms loginUrl="mylogin.aspx" defaultUrl="Login.aspx"/>
</authentication>
<membership defaultProvider="AccessMembershipProvider">
<providers>
<clear/>
<add name="AccessMembershipProvider"
type="Samples.AccessProviders.AccessMembershipProvider, AccessProviders"
connectionStringName="AccessFileName"
enablePasswordRetrieval="false"