Har ett xml dokument som behöver sorteras innan jag visar det. Såvitt jag förstått det så finns det ingen praktisk Sort() metod på XmlNodeList utan man får göra på nått annat sätt och söker man på Xml och Sort så kommer exempel på XPath ofta upp. Meklösning: Ok, det går ju... Känns inte direkt effektivt, men görbart. ;-)Sortera XML
Nedanstående kod fungerar bra så till vida att jag med expr kan få en iterator att loopa upp data med, MEN de data som är med i iteratorn är ju bara det värde jag sorterade på (PLAYERGLOBALSCORE).
Dim expr As System.Xml.XPath.XPathExpression = nav.Compile ("/DATA/PLAYERLIST/PLAYER/PLAYERGLOBALSCORE")
expr.AddSort(".", System.Xml.XPath.XmlSortOrder.Descending, System.Xml.XPath.XmlCaseOrder.None, "", System.Xml.XPath.XmlDataType.Number)
Jag vill sortera listan av players i fallande ordning på deras score och sedan i iteratorn vill jag ju lista dem med övriga data, tex:
score name etc
------------------------------
444 kurt
343 huffe
11 erik
Hur göra? :-)
MarkusSv: Sortera XML
I din iteratot får du ut värdet på PLAYERGLOBALSCORE sorterat, använd det värdet för att i ett XPath uttryck söka efter den nod som har värdet PLAYERGLOBALSCORE=iterator... Skriv sedan ut värden från noden. Sv:Sortera XML
Antar att det vore optimal att man löste det med XML/XSL men det krävs lite mer handpåläggning i detta fallet tyvärr.
Tack Marcus