Vet inte om jag är i rätt forum...men så här är frågan. Sökvägen till min (access) databas ligger hashad i en dll fil som jag använder mig av i mina codebehind. Nyligen har problemet 'System.Data.OleDb.OleDbException: Ogiltig sökväg' börjat dyka upp. Om jag startar om datorn och browsar direkt är det inga problem men om jag är inne i visual studio och arbetar så händer detta fel. Någon idé om vad som kan vara orsaken? <b>Sökvägen till min (access) databas ligger hashad i en dll fil</b> Hej Bara för att påpeka, det där är ingen Hash utan bara en Base64 kodning som vem som helst hur lätt som helst kan göra om till läsbar text. Eftersom du använder en relativ sökväg så kanske sökvägen blir olika beroende på om du kör siten genom debuggern eller fristående? *gissar vilt* Jag använder mig av en liknade dll fil som jag gjort och i den finns en hash (har bara varit jäkligt slarvig av mig och raderat filen utom dll:en, hittade denna gammla så jag postade den men tankegången är densamma)Fel i uppdatering av dll fil?
//MickeSv: Fel i uppdatering av dll fil?
Eftersom en hashning är en envägsfunktion så innebär det att du inte kan få fram din sökväg igen, så troligtvis är det inte det du har gjort...
Använder du en relativ sökväg? Hur ser sökvägen ut? Hur lagrar du den?
/JohanSv:Fel i uppdatering av dll fil?
Rättar lite...sökvägen ligger hashad i web.config så här...
<code>
<add key="ConnStrAccess" value="MJvdmlkZXI9TWljcm1zb4Z0LkpldC5PTEVEQi40LjA7SmV0IE9MRURCOkRhdGFiYXNlIFBhc3N3b3JkPWZyaWHHBG07rgF0YSBTb3VyY2U9WFhY" />
</code>
och i dll filen så här...
<code>
using System;
using System.Configuration;
using System.Web.Security;
using System.Text;
using System.Text.RegularExpressions;
using System.Data;
namespace Conn
{
public class ConnectToDB
{
// HÄMTA FRÅN web.config
private static string strConnectionString = ConfigurationSettings.AppSettings["ConnStrAccess"];
// ÄHUMM...KRYTPERAD..JA!
private static string strDecryptedConnectionString = ASCIIEncoding.ASCII.GetString(Convert.FromBase64String(strConnectionString));
// ÄNDRA FYSISK SÖKVÄG TILL DATABASEN
private static string strEncryptedConnectionString = Regex.Replace(strDecryptedConnectionString, "XXX", System.Web.HttpContext.Current.Server.MapPath("..\\access\\dboIFK.mdb"));
// SKICKA STRÄNGEN
public static string db_Conn = strEncryptedConnectionString;
public void UpdateDB(string strName)
{
}
public void UpdateDBmarket(int iBuy, int iSell)
{
}
public void UpdateBDGuestbook(int iNum)
{
}
public void UpdateDBForum(int iView,int iAns)
{
}
}
}
</code>
//MickeSv: Fel i uppdatering av dll fil?
Dessutom är det ingen kryptering, ger ingen som helst säkerhet...Sv: Fel i uppdatering av dll fil?
/JohanSv:Fel i uppdatering av dll fil?
Felet kanske beror på visual (2003) i sig själv, för jag har märkt att när jag kompilerar och kör så händer detta. Kan ligga en poäng i det du säger.
//Micke