Ska göra en söksida som returnerar träffar från en databas. Den kommer att börja hämta data från en tabell som i sin tur har relaterade poster i ytterligare en tabell som i sin tur har poster i ytterligare en tabell. Kommer nog att blir 5 tabeller totalt, alltså 5 steg ner i ett träd. Bästa är om man bara ser 2 nivårer först och att man själv klickar sig ner i strukturen. Kan du inte använda typ en treeview men ladda posterna dynamiskt? Då blir det ju iallafall inte så tungt. Gör du det dessutom med AJAX så kan det ju bli hur snyggt som helst ;-) Tack! Du kan väl navigera i treeviewn och visa datat i en datagrid vid sidan om. Så som t.ex. Explorer fungerar. Ajax har inget med utseendet att göra utan möjliggör att du kan t.ex. hämta data från databasen utan att ladda om hela sidan Om det är mycket data som man vill ha klickbart hierarkiskt i form av treeview så är Ajax mycket lämpligt för detta, kolla t.ex på MS nya ramverk Atlas http://atlas.asp.netHur visa relationsdatabas
Har kollat på repeaters och datagrid som är nested men det blir väldigt segt och verkar inte så effektivt. Har också kollat på att skapa xml och presentera i en treeview.
Blir inte riktigt nöjd med något av sätten jag testat. Vad är bästa sättet när man ska använda "avancerad" ado.net och C#? Eller använder jag rätt metoder men gör på fel sätt bara?Sv: Hur visa relationsdatabas
Sv:Hur visa relationsdatabas
Har byggt upp en treeview nu och den funkar ju som jag vill. Men jag vill få den lite snyggare, mer som en gridview eller rutnät. Hur fixar man det bäst, är det Ajax som gäller då med, har inte så bra koll på vad det är än.Sv: Hur visa relationsdatabas
Sv:Hur visa relationsdatabas
(det är inte helt färdigt men ska gå att använda nu)