Hej! Hittade felet, måste varit trött igår...Rättigheter för att ladda upp filer
Jag rycker snart håret av mig. Har försökt få rättigheterna satt så att min ASP.NET applikation har rättigheter att skriva i en katalog, men det bråkar hela tiden.
Har det fungerande i en annan katalog som befinner sig i samma katalog som den jag vill ladda upp filer till..
Får följande felmeddelande:
<info>
Undantagsinformation: System.UnauthorizedAccessException: Åtkomst till sökvägen C:\Web\Aquacad\files nekas.
ASP.NET har inte behörighet att komma åt den begärda resursen. Om du vill kan du bevilja begärd ASP.NET-identitet åtkomsträttigheter till resursen. ASP.NET har en basprocessidentitet (vanligtvis {MACHINE}\ASPNET i IIS 5 eller Network Service i IIS 6) som används om tillämpningsprogrammet inte personifierar. Om tillämpningsprogrammet personifierar genom <identity impersonate="true"/> blir identiteten en anonym användare (vanligtvis IUSR_MACHINENAME) eller begärd autentiserad användare.
Om du vill ge ASP.NET skrivrättigheter till en fil högerklickar du på filen i utforskaren, väljer Egenskaper och klickar på fliken Säkerhet. Klicka på Lägg till om du vill lägga till en användare eller grupp. Välj ASP.NET-kontot och markera lämpliga kryssrutor för åtkomst.
</info>
Jag har alltså satt till både ASPNET, Network Service, IIS_WPG och IUSR_{MACHINE} kontona med fulla rättigheter men det bråkar ännu också. För att få läsrättigheter till katalogen fungerar det med IIS_WPG kontot men inte för att få skrivrättigheter, konstigt nog...
Har någon en blekaste aning om vad som kan vara fel?!Sv: Rättigheter för att ladda upp filer
Felet var helt enkelt att den fulla sökvägen till filen inte var rätt. Det skulle alltså hamna i "files" katalogen men den ville skriva en "files" fil istället. Bara ett klantigt misstag av mig...