Jag har en Label i HeaderTemplaten som är en rubrik.Denna rubrik vill jag komma åt för att kunna ändra den.hur gör jag det? Hej, Jo.det funkar men problemet är att jag måste komma åt det vär det somm fanns inna. Hej, Det är så att jag har två datalists.När jag klickar på Datalist1, så skickar jag med vad jag tryckte på till Datalist2 via en variabel. Men det funkar ju bara en gång för nästa gång jag gör en postback så är ju variablen tom.Därför måste jag få tag på vad som stog i Datalist2:s Label så den kan ha samma värde vid postback. Jag löste det.Jag skrivet i ASP.NET 2.0 ( sorry för fel forum) men i 2.0 har DataListen en egenskap som heter Caption som funkade finnt.Komma åt Labeln i HeaderTemplaten?
Sv:Komma åt Labeln i HeaderTemplaten?
Du får använda något event liknande OnItemCreated eller ex. OnItemDataBound och sedan kolla där ifall det är av typen HeaderTemplate och sedan får du helt enkelt köra en FindControl för att hitta labeln.
Hoppas jag inte missuppfattade något.
/mSv: Komma åt Labeln i HeaderTemplaten?
Använder du <%# ... %> i Repeatern eller gör du allt sådant i något event som jag skrev om tidigare?
/mSv: Komma åt Labeln i HeaderTemplaten?
Så här ser det ur nu
Där meny är det värdet som kommer från Datalist1.
HRubrik är Labeln som skall ha / inehåller värdet.
Koden nedan funkar som sagt bara vid första gången.
protected void DataList2_ItemCreated(object sender, DataListItemEventArgs e)
{
if (ListItemType.Header == e.Item.ItemType)
{
DataSet ds = db.Select("SELECT ID, HRubrik, URubrik, Text FROM sida where HRubrik='" + meny + "';");
Label lb = (Label)e.Item.FindControl("HRubrik");
lb.Text = ds.Tables[0].Rows[0][1].ToString();
}
}