Läste på forumet att felet kan uppstå om man inte är uppkopplad mot en sql server. Jag har installerat MSSQL 2005 Express edition på datorn. Varför får jag detta felmeddelandet? Keyword not supported: 'provider' Hej, det beror på att du redan använder SQLobjekten och då skall det inte stå vilken provider du använder i din connectionsträng. Den förutsätter automatiskt att det är sql du tänker jobba mot. Dom parametrarna som behövs är oftast 3 st. Gjorde som du tipsade om, men nu får jag följande felmeddelande: "Object reference not set to an instance of an object" Felmeddelandet inträffar på rad 20 som ser ut på följande vis: Du har nog missat något tidigare i koden, posta allt som ligger före den raden. Koden för användarkontrollern Categories (där felet uppstår) Eftersom du i din Query() inte "talar om" att det blir fel kommer det bli på detta viset så fort något går fel där (du returnerar null). Det kan vara syntax-fel i sql-satsen eller liknande. I detta fallet gissar jag att det beror på att du inte instanserar objConn (du har en bortkommenterad rad för OleDbConnection bara). Query-metoden kastar nu ett undantag om det uppstår ett fel och jag får följande felmeddelande: Du får ställa om din sql-server från att vara Windows Only till Mixed mode. <b>Connection string is not valid</b> Börjar nästan känna mig tjatig nu, men det är hyggligt av er grabbar att hjälpa mig. Du ska inte ändra till Mixed mode (om du inte vill av någon annan anledning), det är inte där problemet är. Har du testat att ändra connectionstring? Ja, jag testade den connectionstring som du tipsade om och då fick jag följande felmeddelande: Det beror på att du inte har get ASPNET-kontot (som applikationen körs under) rättigheter till databasen. Dels behöver du skapa en inloggning till servern, sedan behöver du ge den inloggningen rättigheter till din databas. Hur gör man detta? Jag har kikat överallt i både IIS och MSSQL men hittar ingen vettig plats där man ska göra det du skriver. Gå in i Management Studio till "din server"\Security\Logins och skapa ett nytt login för ILLUSTRE-78542C\ASPNET Har gjort som du hänvisat men får fortfarande felmeddelandet om att ag inte kan logga in. Får du fortfarande SAMMA felmeddelande? I sådana fall vet jag inte vad som kan vara fel, så har jag gjort och det har alltid fungerat bra. Typiskt Microsoft att göra det smärre omöjligt att få något vettigt utfört. Får strunta i att ha det på lokal server och köra upp det på webbhotellet istället. Skit!Keyword not supported: 'provider'
Sv: Keyword not supported: 'provider'
Server=Localhost, Database=Northwind, integrated security=trueSv:Keyword not supported: 'provider'
När jag använde Access som databas gick det hur bra som helst, men det här felmedelandet uppstår alltså när jag kör med MSSQL.Sv:Keyword not supported: 'provider'
if (objReader.HasRows)
/JohanSv:Keyword not supported: 'provider'
protected void categoriesLabel_Load(object sender, EventArgs e)
{
if (!IsPostBack)
{
osAuction.Database.Database objDb = new osAuction.Database.Database();
SqlDataReader objReader;
string sqlCategories = "SELECT categories.categories_id, " +
"categories_description.categories_name FROM (categories INNER JOIN " +
"categories_description ON categories.categories_id = categories_description.categories_id) " +
"WHERE categories.parent_id = 0 ORDER BY categories.sort_order, categories_description.categories_name";
objReader = objDb.Query(sqlCategories);
if (objReader.HasRows)
{
while (objReader.Read())
{
categoriesLabel.Text += "" +
objReader.GetString(1) + "<br />";
}
}
}
}
Min databasklass:using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Data.SqlClient;
/// <summary>
/// Summary description for Database
/// </summary>
namespace osAuction.Database
{
public class Database
{
/*public string ConnectionString = "Server=localhost, Database=31595-mus, integrated security=true";*/
public string ConnectionString = "Server=ILLUSTRE-78542C\\SQLEXPRESS, Database=31595-mus, integrated security=true";
private SqlConnection objConn;
private SqlCommand objCmd;
private string strSQL;
public string SqlString
{
get { return strSQL; }
set { strSQL = value; }
}
public SqlDataReader Query()
{
return Query(this.strSQL);
}
public SqlDataReader Query(string strSelect)
{
try
{
//objConn = new OleDbConnection(ConnectionString);
objCmd = new SqlCommand(strSelect, objConn);
objConn.Open();
return objCmd.ExecuteReader();
}
catch (SqlException)
{
return null;
}
finally
{
objConn.Close();
}
}
public bool ExecuteNonQuery()
{
return ExecuteNonQuery(this.strSQL);
}
public bool ExecuteNonQuery(string strQuery)
{
try
{
//objConn = new OleDbConnection(ConnectionString);
objCmd = new SqlCommand(strQuery, objConn);
objConn.Open();
objCmd.ExecuteNonQuery();
objConn.Close();
return true;
}
catch
{
return false;
}
}
public DataSet DataSetQuery(string DataSetName)
{
return DataSetQuery(DataSetName, this.strSQL);
}
public DataSet DataSetQuery(string DataSetName, string sql)
{
objConn.Open();
DataSet objDS = new DataSet();
SqlDataAdapter objDA = new SqlDataAdapter(sql, objConn);
objDA.Fill(objDS, DataSetName);
objConn.Close();
return objDS;
}
public SqlCommand DbCommand()
{
return DbCommand(this.strSQL);
}
public SqlCommand DbCommand(string query)
{
objCmd = new SqlCommand(query, objConn);
return objCmd;
}
public void Open()
{
objConn.Open();
}
public void Close()
{
objConn.Close();
}
public Database()
{
//
// TODO: Add constructor logic here
//
try
{
objConn = new SqlConnection(ConnectionString);
}
catch(SqlException ex)
{
throw(ex);
}
}
}
}
An error has occurred while establishing a connection to the server. When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: SQL Network Interfaces, error: 25 - Connection string is not valid)
Hur kan jag åtgärda detta?Sv: Keyword not supported: 'provider'
Testa att ändra till:
public string ConnectionString = @"Initial Catalog=31595-mus;Data Source=ILLUSTRE-78542C\SQLEXPRESS;Integrated Security=SSPI;";
Hur ändrar jag från Windows Only till Mxied mode. Är så mycke nybörjare på allt det här med asp.net och ado.net.Sv: Keyword not supported: 'provider'
Det går inte att öppna databasen 31595-mus som efterfrågas i inloggningen. Inloggningen misslyckades.
Inloggningen misslyckades för användaren ILLUSTRE-78542C\ASPNET.
Vad beror detta på?Sv: Keyword not supported: 'provider'
Gå sedan till din databas\Security\Users och skapa en ny User för ditt login, tilldela sedan den usern de rättigheter som du behöver.