Pga dålig administation av databas så finns det vissa fält som är raderade och som resulterar i att vissa fält i sql returen är Null. Du måste returnera ett värde när båda är null tack för snabbt svar, Ups, sorry men det skumma är att det är ju det jag gär i IIf satsen.. men endå går IIf in och av nån anledning pillar på null objektet... ?? vad göra, börjar bli lite smått desperat... föreslår du lägger den som en funktion i kodsidan som du anropar istället vb verkar inte kunna skicka parametrar till en metod om värdet är null iaf inte i form koden.. Men eftersom den förra programmeran redan skrivit så ful kod fortsättar jag i samma linje. löste det såhär,Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
Därför måste jag kolla detta innan jag använder dem..
<%#IIf(Not IsDBNull(Container.DataItem("MS")), "<td class=""n"">" + IIf(Container.DataItem("MS") > 0, "Yes", "No") + "</td>", String.Empty)%>
Som ni ser kör jag först IIf och kollar om Container.DataItem("MS") == DbNull om så är fallet returnera jag tomma strängen, men om så inte är fallet så gör jag en IIf till och kollarom Container.DataItem("MS") > 0...
Det skumma är att även om den är null så exekveras '>' operationen och jag får denna error
"Operator '>' is not defined for type 'DBNull' and type 'Integer'."
Varför utförst den operationen när jag först kollat efter Null? :(Sv: Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
Sv:Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
när båda är null? Det är ju samma fält jag tittar mot?Sv: Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
Du den klagar på din operand. Du måste först kolla om den är null. Är den inte null får du kolla att den är större än noll och kolla att det är en int du får ut.Sv:Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
Sv: Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
edit funktion inte property som jag skrev först :)Sv:Kollar först efter IsDBNull men får endå DBNull exception...
CInt("0" + Container.DataItem("MS"))
då blir värdet 0 även om databasen returnear null.. fult jag vet, men snabb lösning och fungerande....