Hej, Har det teckensnitt du använder stöd för de tecknen? Skriver du ut texten med utf-8 eller iso-8859-1? Jag får allt i XML-filer ifrån ett annat företag och jag kan då se tecknen i XML-filen i Explorer. Hm... Spånar lite: Om du loopar igenom en sträng som du vet är knäpp och skriver ut "ascii" för varje tecken, de tecken som det står "?" på, har de alla samma "ascii"-värde? eftersom Xml per definition är utf-8 ifall inget annat specificeras så låter det mycket osannolikt att det är just där felet ligger.. Hej,Kinesiska/ryska
jag importerar data ifrån en xml-fil som har flera olika språk i sig, bl.a. kinesiska, ryska, franska, engelska etc. Den är kodad i utf-8 och när jag importerar den via DataSet.ReadXml så tar den inte med t.ex. kinesiska tecken utan ersätter dessa med ???.
Hur skall jag kunna importera alla språk korrekt?Sv: Kinesiska/ryska
Sv:Kinesiska/ryska
XML-filen använder utf-8.
Jag debuggar Datasetet direkt efter inläsning av XML-filen och redan då ser jag dessa ???Sv: Kinesiska/ryska
Sv: Kinesiska/ryska
Sv:Kinesiska/ryska
Då jag tittade i XML-filen såg jag de kinesiska tecknen, när jag tittade igenom DataSetet via Debugger såg jag felaktiga värden. DOCK om jag klickade på strängvärdet så syntes de kinesiska värderna.
Även i SQL-server så syndes endast de felaktiga värderna men jag har validerat värderna i en Binary Translator och där sett att det stämde.
Så felet var att det inte var något fel utan i VS och MS SQL-server kan man ej se tecknen i standardinställningar, dock så har de importerats.
Tack för hjälpen ändåQ