Jag har en TextBox och en Label inuti en FormView. Hur gör jag för att ändra texten på Labeln m.h.a ett javascript? Om textboxen och labeln hade legat utanför FormViewen hade jag gjort på följande sätt: Om du tar och kör sidan, så kommer du se att det är inte dom id:n som du tror, titta på htmlkoden när sidan är exekverad och använd dom id:n du ser istället. Du kan också ta en titt på valideringskontrollerna som gör samma sak, fast du slipper skriva någon programkod. En annan möjlighet är att via code-behind skapa javascriptet och använda dig utav Label1.ClientID alt. att använda <%= Label1.ClientID %> i javascript-koden som du har nu. Osäker på hur <%= ... %> ska skrivas. Usch Mikael, inte inline-kod ;-) Perfekt, nu kan jag hitta Textboxen och Labeln via javascriptet (som ligger som OnClientClick på en LinkButton inuti FV:n). Problemet är nu att sidan gör en postback även fast den går in i if-satsen och därmed returnerar false. Vad mer behöver jag göra för att sidan inte ska laddas om när jag klickar på ovan nämnda LinkButton? Jag vill ju bara göra en postback om inte if-villkoret är uppfyllt. Javascript: Komma åt en Label inuti en annan kontroll
var strText1;
strText1=document.getElementById("TextBox1").value;
if(strText1=="")
{
//Sets the alert message
document.getElementById("Label1").innerHTML ="Required field";
//False means the button_click is not triggered
return false;
}
Hur modifierar jag ovanstående för att komma åt kontrollerna inuti FormViewen? Sv: Javascript: Komma åt en Label inuti en annan kontroll
Sv:Javascript: Komma åt en Label inuti en annan kontroll
/mSv: Javascript: Komma åt en Label inuti en annan kontroll
Man kan även använda kontroll.Attributes.Add("onChange","mittscript();")
Då läggs detta till exempelvis textrutan eller knappen, som i sin tur kallar på det javascript du skrivit för validering. Troligen lägger du det på submit-knappen och javascriptet går igenom alla kontrollerna och kollar att det är korrekt data ifyllt.Sv:Javascript: Komma åt en Label inuti en annan kontroll
Edit: Jag löste det med en requiredFieldValidator i kombination med en CustomValidator. Frågan återstår dock: Räcker det inte med att mitt javascript (som körs vid OnClientClick på LinkButton) returnerar false för att sidan inte ska göra en postback?