Hejsan har precis börjat övergången från asp till asp.net med C# och undrar hur lite hur man tar ner ett sqlsats reslutat till en en variabel. myReader("kolumnnamn") ska funka. eller om det är myReader["kolumnnamn"] i C# kanske Läser du upp datan till ett dataset i stället m h a en SqlDataAdapter så kan du använda ungefär det syntaxet : Kör med följande kod:ASP.net och SQL
Jag har lyckats med det genom att sätta det i en reader och sen köra en while loop genom readern. Men readern är en array och man måste då anropa positionen i arrayen tex myReader.GetString (1), kan man inte som i klassiska asp skriva kolumnamnet dvs något i stil med myReader.GetString ("kolum1")
Sen undrar om en sak till. Jag använder mig av MySQL och har använt mig av OdbConnection, men jag har sett att det finns en MySqlConnection. Vilket av dessa är bäst att använda ? Spelar det någon roll.
Tacksam för svar
/Robin Sv: ASP.net och SQL
Connectionobjektet vet jag inte så mycket om men om det finns ett färdigt objekt för mysql skulle jag anta att det är bättreSv: ASP.net och SQL
myDataSet.Tables["tablename"].Rows[x]["Kolumnnamn"].ToString();
Det blir bättre prestanda med readers, men datasets har sina fördelar också.
[Edit. C# syntax]Sv:ASP.net och SQL
------------------------------------------------------------------
OdbcDataReader myReader = objCmd.ExecuteReader ();
while ( myReader.Read ( ) ) {
Response.Write ( myReader.GetString (1) );
Response.Write( myReader["fnamn"]);
}
myReader.Close ( );
-----------------------------------------------------------------
Den första repsonse.write satsen fungear men inte den andra