Hej på er, I din inloggnings-user control kan du i page_load skriva Hm....User control: Inlogga som eller Logga in...
(använder asp.net 1.x, vb, microsoft access)
Min webbplats består av en grundsida index.aspx. Till den knyter jag user controls: En för navigeringsmenyn, en för inloggning och en för själva huvudsidan. I huvudsidan har jag en placeholder där jag fyller den med olika user controls beroende på vart man navigerar sig!
Nu till frågan.
Jag har problem med att lösa min inloggnings-user control. Tanken är att den ska finnas på alla sidor.
- Är man inte inloggad ska det stå "Logga in" och så kan man fylla i användarnamn och lösenord och sedan trycka på "logga in"-knappen.
- Är man inloggad ska det stå "Du är inloggad som <anvnamn>" och en knapp för att logga ut.
Det funkar bra så länge man är på samma sida. Men så fort jag trycker på en länk i navigeringsmenyn och en ny user control laddas till huvudsidan så blir det fel. Då står det logga in fast man är inloggad.
Jag har försökt klura ut hur man ska lösa detta samt testat en del med Page_load osv. Men det funkar inte!
Någon som har något bra tips? Hur ska jag tänka?
Väldigt tacksam för svar, (är jag otydlig, be om mer info!)
//mvh BjörnSv: User control: Inlogga som eller Logga in...
<code>
if (Context.User.Identity.IsAuthenticated)
{
//dölj inlogg länk
//visa inlogglänk
}
else
{
//ej inloggad
}
</code>
förutsatt då att du använder dig av FormsAuthenticationSv:User control: Inlogga som eller Logga in...
Vad innebär "FormsAuthentication"?
//mvh Björn