Hej!Problem med ObjectDataSource/DetailsView
Jag har ett litet problem vid insättning av data tillsammans med ObjectDataSource och parameterlistor.
I projektet har jag datatyperna Photo och Album som också har två egna klasser som används vid insert/update osv med ObjectDataSource (DataObjectTypeName). Varje Photo har ett AlbumId som specificerar vilket album det tillhör.
På sidan har jag två ObjectDataSource, en för foton och en för album. Dessa är kopplade till metoder för att hämta/lägga till/ta bort och uppdater datan. Dessa har jag verifierat och dessa verkar fungera korrekt.
På min testsida har jag två GridViews, en som listar alla album och en som listar alla foton för det valda fotoalbumet. Detta gör jag genom att i ObjectDataSource_Photos ha en ControlParameter som hämtar AlbumId från det valde värdet i GridView_Albums:
<asp:ObjectDataSource ID="ObjectDataSource_Photos" runat="server" DataObjectTypeName="Photo"
DeleteMethod="DeletePhoto" InsertMethod="CreatePhoto" SelectMethod="GetPhotos"
TypeName="AccessPhotoAlbumProvider" UpdateMethod="UpdatePhoto" OnInserting="ObjectDataSource_Photos_Inserting">
<SelectParameters>
<asp:ControlParameter ControlID="GridView_Albums" Name="albumId" />
</SelectParameters>
<InsertParameters>
<asp:ControlParameter ControlID="GridView_Albums" Name="albumId" />
<asp:Parameter DefaultValue="DEFAULT_PATH" Name="relativeDirectoryPath" />
<asp:Parameter DefaultValue="DEFAULT_FILENAME" Name="filename" />
</InsertParameters>
</asp:ObjectDataSource>
Detta funkar kanon.
Jag har också en DetailsView som jag använder för att lägga till ett nytt foto. Tanken är att även denna ska använda en ControlParameter, men i InsertParameter-listan för att hämta aktuellt AlbumId som ska läggas till i det nya fotot. Men detta fungerar inte! Så här ser DetailsView_Photo ut:
<asp:DetailsView ID="DetailsView_Photo" runat="server" AutoGenerateRows="false" DataSourceID="ObjectDataSource_Photos" DefaultMode="Insert">
<Fields>
<asp:BoundField DataField="Title" HeaderText="Path"/>
<asp:BoundField DataField="Filename" HeaderText="FileName" />
<asp:CommandField ShowInsertButton="True" />
</Fields>
</asp:DetailsView>
När jag ska lägga till ett foto med denna får jag detta felet från OleDb:
"The field 'PhotosTable.AlbumId' cannot contain a Null value because the Required property for this field is set to True. Enter a value in this field."
Detta betyder att det inte skickas med något AlbumId trots att jag har den som ControlParameter och en likadan parameter fungerar för Select-metoden?! Lägger jag till DefaultValue på min ControlParameter så fungerar det inte heller. Men om jag samtidigt lägger till raden:
<asp:BoundField DataField="AlbumId" HeaderText="AlbumId"/>
till DetailsViewns Field-lista så kommer i alla fall DefaultValue från ControlParameter fram till Insert-metoden?!? ObjectDataSource ska väl skicka med InsertParametrarna trots att det inte kommer in någon data för just det fältet?
Jag kan lösa problemet genom att snappa upp Inserting-eventet:
protected void ObjectDataSource_Photos_Inserting(object sender, ObjectDataSourceMethodEventArgs e)
{
Photo photo = (Photo)e.InputParameters["photo"];
photo.AlbumId = (int)GridView_Albums.SelectedDataKey.Value;
}
och det fungerar. Men varför fungerar inte den deklarativa lösningen?? Den verkar bara fungera om det finns ett AlbumId-field i DetailsViewn och då kan bara DefaultValue i parametern funka. Inte att den hämtar värdet korrekt från GridView_Albums, vilket den borde?
Tacksam för svar :)
//Jakob