Tänk att man har en DataSource-kontroll som t.ex. SqlDataSource eller ObjectDataSource som är kopplad till en databastabell på säg 10 kolumner. Nu vill jag ha ett formulär där man uppdaterar endast 3 av dessa kolumner. Använder jag då t.ex. en GridView och enbart visar dessa tre kolumner skickas det null till alla andra och de nollställs i databasen.DataSource-fråga
Måste man ha en ny DataSource-kontroll för att utföra detta? Använder man SqlDataSource kan man ju lätt generera en anpassad sådan med bara de tre kolumnerna. Men med en ObjectDataSource blir det destu meckigare då man måste skapa massa fler metoder för varje uppsättning av kolumner man vill kunna modifiera separat? Det känns inte helt rimligt.
Min tanke på hur det skulle fungera är att GridView skickar med värdena på kolumnerna trots att man sätter kolumnerna till Visible="false", så man enbart kan uppdatera en delmängd av värdena, men så är inte fallet. Det skulle vara smidigt.
Har jag missat något eller hur ska man lösa det här på bästa sätt? Hur löser ni detta?
//Jakob