Tjena! hade inte hunnit läsa så mycket om detta när det skrevs, men jag svarar min egen fråga, samt förbereder för att kanske skriva en *enkel* artikel av det hela: var är profilen till Web.Security.MembershipUser ?
Använder hela user/role/person. systemet till .net 2.0.
Kommer åt den inloggade användarens profil och profilens typade egenskaper där genom t.ex:
Profile.DisplayName 'hämtar den inloggade användarens riktiga namn
Om jag är inloggad admin vill jag ha en lista på alla displaynames som finns.. Jag vill söka fram
specifika användares profiler, och hämta egenskaper för profilerna. Hur sjutton gör jag detta?
Jag har inte hittat någon enkel lösning för något så simpelt som detta..
Hittade ProfileManager.FindProfilesByUserName .. Men den returnerar ProfileInfo, och genom denna klass
kan man inte få tag på sina egna profil-egenskaper som man verkligen vill åt!
Hjälp uppskattas !Sv: var är profilen till Web.Security.MembershipUser ?
Lösningen verkar vara att man helt enkelt får skriva sin egen MemberShipUser Provider, och berätta för sin applikation att använda denna provider istället för den som finns med. Då kan man utöka providern med egendefinierade useregenskaper, eller än bättre, endast lägga till en egenskap, som heter UserProperties.
Då bör man enkelt komma åt dessa egenskaper med exempelvis:
Web.Security.Membership.GetUser(Profile.UserName).MyUserProperties.[lista på mina egenskaper]
Min strategi (kraftigt förenklad med reservation för ändringar) är att
1: Förändra aspnet_security databasen och lägga till en extern "useregenskaps tabell" och koppla den
2: Skapa en egen ärvd MembershipUser Provider
3: Skapa klassen MyUserProperties
4: Från min nya provider länka till MyUserProperties via UserID
5: Ändra web.config så att denna provider används
På vidare sätt tänker vi också utöka den otroligt basala rättighetssystemet med: rättigheter, rättigheter till roller, rättigheter till användare, roller till rättigheter, "Objekt" där objekt är väldigt generellt, och kan vara enstaka rader från helt olika tabeller. Exempelvis en viss typ av objekt kan vara "Skolor" eller "Företag", "Filer", "Mappar". , Men detta kommer inte inkluderas i artikeln =)