Hej alla! Winforms = Windows Forms = .NET :P VS.NET och C# är bra att börja med om du ska skapa applikationer med ett GUI. Är du intresserad av spelprogrammering (eller något åt det hållet) så kan du använda C++ och OpenGl eller DirectX (finns fullt av tutorials och SDK). C# är väldigt enkelt att gå över till från c++ och är dessutom enkelt att använda till att bygga grafiska gränssnitt. Att "programmera grafiskt" är mycket enkelt i DotNet. Om du med detta menar att skapa grafiska användargränssnitt. Med C# eller VB.NET + Visual Studio är det hur enkelt som helst. Du ritar ju bara upp gränssnittet på en WindowsForm och sedan programmerar du objektorienterat mot det. Det du ska sikta in dig på, tycker jag, är du lär dig C# och objektorienterad programmering med .NET Framework ordentligt. GUI får du nästan gratis då.Hur bli en guru på grafisk programmering?
Hittills i min programmeringskarriär har jag uteslutande producerat konsolr-program, men känner nu att jag vill ta steget och lära mig hantera grafisk applikationer. Frågan är bara hur... ?!?
Det programmeringsspråk jag behärskar är C++ och därför vill jag använda mig av de kunskaper jag har inom detta område....
Jag har redan konstaterat att det är rätt jobbigt att lära sig programmera direkt mot MicroSofts GUI Win32, man bör väl använda sig av något mer lättarbetat, eller ?!?
Har tillgång till utvecklingsverktyget VS.NET men är ännu ej helt fullärd på vad .NET egentligen innebär...
Har kikat lite på MFC men tycker inte det verkar speceillt bra heller. Har läst om att något som kallas WinForms skall va de nya, någon som vet något om detta?
Jag mottager gärna tips på hur jag skall gå tillväga för att bli en guru på grafisk programmering ;)
//MattiasSv: Hur bli en guru på grafisk programmering?
Antingen så kör du C++/CLI (aka. C++.NET) eller så lär du dig t.ex. C#. Jag själv skulle satsa på C# då det är enklare att jobba med (även om C++.NET är rätt enkelt jämfört med C++.)Sv: Hur bli en guru på grafisk programmering?
Men kan du C++ så är steget inte så stor till C# och det finns massor av klasser att använda för att snabbt komma igång. Mycket lättare än MFCSv:Hur bli en guru på grafisk programmering?
Om du är mer intresserad av tre dimensioner så är det DirectX eller OpenGL som gäller. Börjar du direkt att kolla på opengl och win32 kanske du blir avskräckt. Mitt tips är att använda GLUT för att skapa fönster.Sv: Hur bli en guru på grafisk programmering?