Hej! En App.config i ett projekt i VS 2005 kopieras till exefilen.exe.config eller dllen.dll.config. Läser du sedan med ConfigManager.AppSettings i dll:en så tar den värden från i första hand dllen.dll.config, sedan exefilens config (alternativt web.config) och sedan datorns machine.config (som ligger med i installationen av .NET).Läs app.config från dll?
Håller på att utveckla en .Net dll-assembly (classlibrary) som registreras in i GAC´en och som sedan ska refereras av ett annat .NET program.
Denna dll ska läsa inställningar från någon typ av config-fil.
Som jag har förstått det så kan man inte ha en app.config för en dll.
Därför hade jag tanken att inställningarna skulle läggas i app.config för det programmet som använder sig av .dll´en och att dll´en läser ur denna.
Detta verkar dock inte funka som jag trodde.
Jag har 2 solution. En för dll´en och en för .exe-programmet.
I projektet där jag kodar min dll har jag lagt till en app.config för att jag ska kunna använda nya syntaxen My.Settings.MinInställning utan att får kompileringsfel. Sen kompilerar jag och installerar.
Sedan går jag in i projektet för det program som ska använda denna dll. Här har jag en app.config med samma inställning. Har alltså tänkt att dll´en ska läsa denna. Vad som händer är att inställningen som kommer ut istället är den som finns i app.config för dll´n trots att jag vid installation inte tar med denna app.config. Hur är detta möjligt? Blir dll´ens app.config på något sätt inbäddad in dll´en. Vad gör jag för fel?
Med Vänliga Hälsningar
/ StefanSv: Läs app.config från dll?
T.ex. så ger ConfigurationManager.ConnectionStrings[0] en connection string ur machine.config och inte den första connection-strängen i din web.config vilket man skulle kunna tro.
Dvs du kan visst ha en .config till en dll (mycket användbart för en dll med NUnit-tester som man vill kunna konfigurera), och det är förmodligen det som händer här.
/Andreas